Blog Layout

Waarom mag je geen taalfouten maken op je zakelijke website? Vijf belangrijke redenen

Martijn • okt. 31, 2022

"Zolang ze maar begrijpen wat ik bedoel." Dat is wat veel ondernemers zeggen als je ze wijst op een website of landingspagina vol taalfouten. Over de vraag of 'ze' inderdaad nog begrijpen wat je bedoelt, valt al te discussiëren, maar wat veel belangrijker is: taalfouten op je zakelijke site zijn ook om allerlei andere redenen dodelijk voor je bedrijf. Waarom dat zo is, lees je in deze blog.


Uit recent onderzoek in opdracht van taalinstituut Taal in het Bedrijf blijkt dat ruim zeven op de tien werkende Nederlanders regelmatig taalfouten voorbij ziet komen in het zakelijke verkeer. Bijna de helft (48 procent) van hoogopleide Nederlanders geeft in datzelfde onderzoek aan er niet helemaal zeker van te zijn foutloos te kunnen schrijven. Rekening houdend met een (on)gezonde dosis zelfoverschatting bij de 52 procent die zegt wél volledig foutloos te kunnen schrijven, betekenen deze cijfers dat taalfouten in zakelijke communicatie eerder structureel zijn dan incidenteel. Vooral als het om zzp'ers en andere ondernemers gaat is dat zonde, want taalfouten hebben eigenlijk altijd een negatieve impact op je bedrijf.


Impact van taalfouten groter dan je zou denken

Maar taalfouten zijn toch niet zó erg? Als je een bakkerij of een autogarage hebt, dan beoordelen mensen je toch op je brood en op je autoreparaties, en niet op je schrijfkunsten? En mensen die zich wél ergeren aan taalfouten, dat zijn dan toch gewoon zeurpieten? Dat zou je denken, maar ieder onderzoek op het gebied van taalfouten in wat voor soort teksten dan ook laat zien dat taalfouten ervoor zorgen dat teksten hun doel niet meer bereiken. Taalfouten in Tinder-profielen zorgen er bijvoorbeeld voor dat de persoon in kwestie minder aantrekkelijk wordt gevonden en werknemers die geregeld spelfouten maken, worden door managers eerder als minder competent gezien, ook als ze cijfermatig gezien net zo goed presteren als foutloos spellende collega's. Dan gaat het dus niet om een paar taalpuristen die op alle slakken zout leggen, maar om algemene trends: taalfouten hebben eenvoudigweg zeer negatieve gevolgen.


De impact van taalfouten is dan ook groter dan veel ondernemers op het eerste gezicht zouden denken. Als die taalfouten op een zakelijke website of in andere zakelijke teksten staan, weerspiegelen ze bovendien niet alleen op jou als persoon, maar op het gehele bedrijf. Maar waarom is dat eigenlijk zo? Hoe komt het dat taalfouten zoveel negatieve gevolgen hebben voor een bedrijf? Daar zijn vijf belangrijke redenen voor.


Reden 1: taalfouten stralen amateurisme uit

Als ondernemer wil je eigenlijk altijd professionaliteit uitstralen. Je wilt als expert gezien worden in jouw vakgebied, als één van de besten die er is. En ook al heeft jouw vak niets te maken met taal of schrijven, toch koppelen lezers een taalfout aan amateurisme. Op hun zakelijke website doen veel ondernemers er juist alles aan om professioneel en ter zake kundig over te komen; als dat dan gebeurt met teksten waar taalfouten in staan, is al die moeite eigenlijk voor niets. Die tekst bereikt zijn doel niet en de wens om professioneel over te komen, blijft slechts een wens.


Reden 2: wie slordig schrijft, werkt slordig

Hoe je schrijft, zegt iets over hoe je werkt. Een e-mail naar een klant bomvol taalfouten, waarin je wellicht zelfs de naam van de klant verkeerd spelt, wekt dan ook de indruk dat je een slordige ondernemer bent. Je kunt het kennelijk niet opbrengen om met aandacht en concentratie een mailtje, een webtekst of een post op LinkedIn te plaatsen. Als je zo'n klein taakje al niet met de daarbij behorende aandacht kunt uitvoeren, wat zegt dat dan over de manier waarop je je eigenlijke werk uitvoert? Die vraag stellen lezers zichzelf als ze een tekst van je lezen waar veel fouten in staan. Dat is niet bepaald de vraag die je bij je klanten wilt opwerpen, natuurlijk.


Reden 3: verwarring en miscommunicatie

"Ze begrijpen wel wat ik bedoel" is de meest gebezigde rechtvaardiging als het om gemaakte taalfouten gaat. Een d die een t had moeten zijn, dat verandert toch niets aan de betekenis? Toch? Dat laatste valt nog maar te bezien, want er zijn genoeg voorbeelden te bedenken waarbij fouten in teksten wel degelijk leiden tot spraakverwarring en betekenisverschillen. Dat zal niet zo gauw gebeuren bij een d/t-fout, maar taalfouten kunnen bijvoorbeeld ook voorkomen in de vorm van niet-lopende zinnen, verkeerde constructies of onjuist toegepaste spreekwoorden. En dan kan een taalfout juist wél heel gauw miscommunicatie veroorzaken.


Voorbeeld: je mailt naar een leverancier dat je even moet terugkomen van een gemaakte afspraak. Dat betekent dat je de afspraak wilt herzien, dat de afspraak dus niet doorgaat. Maar eigenlijk bedoelde je dat je er op wilde terugkomen. Dat betekent dat je er graag later over verder spreekt. Eén afwijkend woordje, maar een wereld van verschil - en ondertussen heeft die leverancier wellicht met een andere partij een deal gesloten. Dat is dan mogelijk een heel duur foutje!


Reden 4: taalfouten leiden lezers af

Als je taalfouten maakt, zal een groot deel van je lezers dat per definitie opvallen. Door één of twee kleine foutjes lezen ze vaak nog wel heen, maar als je vaker fouten maakt - vooral als het fouten zijn die door veel mensen irritant worden gevonden - gaat dat afleiden van de inhoud. Mensen lezen niet meer wat je schrijft, maar hoe je het schrijft. Ze lachen erom en nemen de eigenlijke boodschap van de tekst niet meer serieus. Als je echt pech hebt, kom je zelfs op een website als Taalvoutjes terecht. Hoewel, pech...? Je hebt de taalfouten gewoon zelf gemaakt!


Reden 5: je concurrenten doen het beter

Nu kan het zijn dat je zaken ondanks een website vol taalfouten prima draaien, dat je veel traffic op je site hebt, veel klanten en een prima omzet. Dan nog kun je je afvragen of je concurrenten het, onder dezelfde omstandigheden, maar met een website zonder al die taalfouten, niet alsnog beter voor elkaar hebben. Hoe goed je bedrijf ook draait, met foutloze communicatie wordt het nooit slechter, maar altijd beter. Eigenlijk is het foutloos (laten) maken van je zakelijke teksten - dus niet alleen je site, maar ook je mails, brieven en andere zakelijke teksten - altijd een no-brainer. Het is één van de simpelste verbeteringen die je kunt doorvoeren en die bovendien nooit negatief kan uitpakken.


Benieuwd of jouw website en andere zakelijke communicatie een beetje taalfoutenvrij is? Neem dan vandaag nog contact op en ik kijk graag vrijblijvend even mee!

door Martijn 20 apr., 2024
Na de titel is de inleiding het belangrijkste deel van elke tekst. De inleiding bepaalt of een lezer je tekst gaat lezen en schept verwachtingen, die je dus moet waarmaken. Maar hoe schrijf je een goede inleiding? Wat moet je concreet doen om een optimale inleiding te krijgen? Inleidingen en titels zijn de reden dat veel tekstschrijvers geen tarief per woord, maar een uurtarief hanteren. Over een inleiding van vijftig woorden kun je zo een kwartier tot een half uur doen. Hetzelfde geldt voor een titel van acht woorden. Het zijn bovendien stukjes tekst die een goede tekstschrijver doorgaans meerdere keren aanpast en telkens herziet, totdat het eindresultaat op papier staat. Dat is niet voor niets. Goede inleidingen maken het verschil. Ze zorgen ervoor dat je je lezer binnenhaalt en warm maakt om de rest van de tekst te lezen. Met de titel heb je de aandacht getrokken en de klik – als het digitale tekst betreft – binnengehaald. Nu is het zaak om je lezer zover te krijgen de hele tekst te consumeren. Maar hoe doe je dat? Doel van een inleiding Iedere tekst heeft een onderwerp, een doelgroep en een doel. Dat die drie zaken uit de inleiding blijken – al dan niet impliciet – is meer dan logisch. Dat betekent niet dat je concreet je doelgroep of het doel van je tekst moet benoemen, maar aan je lezers moet je wel helder maken waar je tekst over gaat en wat je als lezer kunt verwachten. In een goede inleiding doe je echter wat meer dan dat. Je wilt je lezer immers binnenhengelen en overtuigen de hele tekst uit te lezen. Dat wil je doen door zijn interesse te prikkelen en iets aan te bieden dat erom vraagt om verder te lezen. Je wilt nieuwsgierigheid kweken. Dat alles maakt het niet zo eenvoudig om een goede inleiding te schrijven, zeker niet in één keer. Maar hoe ga je dan te werk bij het schrijven van een goede inleiding? Daarvoor kun je drie tips toepassen. Tip 1: Schrijf je inleiding als laatste. We zijn geneigd een tekst chronologisch te schrijven: beginnen bij de titel en eindigen bij de conclusie. Voor eenvoudige teksten werkt dat vaak ook wel. Maar dikwijls heb je, wanneer je begint met schrijven, nog niet helemaal scherp hoe je tekst straks is opgebouwd. Daarom werkt het veel beter om je inleiding niet als eerste, maar als laatste te schrijven. Schrijf eerst je hele tekst. Vergeet de inleiding daarbij nog even. Begin gewoon met je verhaal en maak het helemaal af. Ga tot slot terug naar het begin van de tekst: welke inleiding zou je hier nu voor kunnen zetten, die maakt dat mensen deze tekst gaan lezen? Omdat je nu de hele tekst verder al voltooid hebt, zul je merken dat het schrijven van die inleiding veel gemakkelijker gaat. Je zit niet meer minutenlang naar een wit scherm te staren. Dat komt doordat het verhaal nu helder in je hoofd zit – sterker nog: het staat op papier! – en dat maakt dat je er veel makkelijker een passende inleiding bij kunt schrijven. Tip 2: Stel een vraag of maak een concreet statement. In de meeste teksten beantwoord je een vraag of onderbouw je een mening of inzicht. Die vraag concreet stellen, of een boude bewering doen, helpt enorm om je inleiding prikkelend en interessant te maken. Ook als dat statement niet eens het hoofdonderwerp van je tekst is. Stel: je schrijft een tekst over hoe fokprogramma’s voor beschermde diersoorten werken. Een prikkelend statement zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn: “ Diersoort X is ernstig bedreigd: wereldwijd is 99 procent van de populatie inmiddels verdwenen. ” Dat heeft op zichzelf nog niets met de inhoud van zo’n fokprogramma te maken, maar het is een duidelijk statement dat vraagt om doorlezen. Zoek dus naar iets dat je kunt neerzetten of vragen in je inleiding, dat maakt dat een lezer besluit: deze tekst ga ik uitlezen. Zie je de concrete vragen die ik zelf in de inleiding van deze tekst gesteld heb? Tip 3: Kort, korter, kortst. Je tekst is natuurlijk ontzettend interessant geworden en zit boordevol waardevolle inzichten. Lekker bezig! En al die inzichten wil je alvast een beetje kietelen in de inleiding… toch? Nee, zo werkt het helaas niet. Korte inleidingen werken goed. Kortere werken beter, en kortste werken het best. Dwing jezelf om je inleidingen in te korten en zo bondig mogelijk te maken. Haal bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden weg. Schrijf actief in plaats van passief. Verwijs nog niet naar bronnen en wees niet te genuanceerd – dat kan later nog wel. Heb je vijf zinnen inleiding op papier staan? Probeer het naar drie à vier terug te snoeien.  Een bonustip in dit verlengde: in veel digitale content lees je verbindingszinnetjes als: “ Hoe dat precies zit, lees je in dit artikel. ” Een enorme dooddoener: uiteraard lees je dat in dit artikel, want anders stond het niet op mijn beeldscherm. Haal dat soort zinnetjes dus sowieso weg – ook als je ze om SEO -redenen hebt gebruikt. Stel in plaats daarvan een interessante vraag, of eindig gewoon met de zin die ervoor stond. Je zult zien dat je ingekorte inleiding direct scherper aanvoelt. Op zoek naar meer schrijftips? Stuur me gerust een berichtje !
door Martijn 13 apr., 2024
Sinds de lancering van ChatGPT zijn er tientallen, misschien wel honderden AI-tools gekomen die teksten genereren. De aanvankelijke verwachting was dat het werkaanbod voor tekstschrijvers daardoor zou opdrogen. In de praktijk gebeurt nu echter het tegenoverstelde. Hoe komt dat? “Geef me tien tips voor het opzetten van een eigen onderneming in Nederland en werk elke tip uit in honderd woorden.” Zomaar een prompt die je aan ChatGPT – of een andere AI-tool die teksten genereert – kunt aanbieden. Het resultaat is een prima uitgangspunt voor een bruikbaar artikeltje dat je op je website zou kunnen plaatsen. Daar heb je dan eigenlijk geen tekstschrijver meer voor nodig. Toch? Toen ChatGPT eind 2022 gelanceerd werd, was dat de verwachting: we gaan de bulk van het schrijfwerk voortaan door AI laten doen, en zelf hoeven we alleen maar aan te vullen, te schaven en te polijsten. De realiteit is dat tekstschrijvers het steeds drukker krijgen – niet ondanks AI, maar juist dankzij AI. Dat heeft alles te maken met drie grondoorzaken: AI heeft bronmateriaal nodig om uit te putten. Als bedrijf, ondernemer of website-eigenaar wil je onderdeel uitmaken van dat bronmateriaal. Dat bereiken is een stuk ingewikkelder dan old school SEO toepassen, waardoor de toegevoegde waarde van een goede tekstschrijver groeit. Ik zal deze drie grondoorzaken kort toelichten. Bronmateriaal voor AI AI verzint niets zelf. Het verzamelt grote aantallen datapunten en combineert die tot één geheel. Als je ChatGPT vraagt naar een gouden tip voor een obscuur restaurant in Rome, dan zal de tool nooit een tip aanleveren die nog niet online staat. Die kan hij immers niet weten, want hij kent Rome helemaal niet. ChatGPT kan alleen analyseren wat er zoal online staat over Rome. AI kan dus alleen functioneren als het bronmateriaal dat online staat, van goede kwaliteit is en bovendien up-to-date wordt gehouden. Als er een nieuw soort verf op de markt komt, zal een mens daarover moeten publiceren voordat ChatGPT het in jouw top-zoveel lijstje over de beste soorten verf kan opnemen. Dat publiceren kan zo’n mens best met behulp van AI doen, maar het initiatief van het ontstaan van deze nieuwe kennis is en blijft mensenwerk. Zeker voorlopig. Word onderdeel van veelgebruikt bronmateriaal Het SEO-spelletje dat we jaren, wellicht zelfs decennia, met elkaar hebben gespeeld, raakt door de AI-ontwikkeling wat achterhaald. Zoekmachines en browsers gaan in de nabije toekomst steeds meer werken op basis van AI-modellen. Als je nu een zoekopdracht invoert in Google, krijg je zoekresultaten aangeboden op basis van SEO (en betaalde resultaten op basis van SEA, maar dat even terzijde). Bedrijven investeren grof geld in SEO omdat ‘op 1 staan’ in Google enorm waardevol is. Het is een garantie op grote hoeveelheden bezoekers op je website. Dat gaat allemaal veranderen. Bedrijven als Google, Microsoft en Apple zijn achter de schermen druk bezig met het implementeren van allerlei AI-tooling in hun diensten. Het gevolg daarvan is onder meer dat onze browse- en zoekervaring op internet de komende jaren sterk gaat veranderen. Het traditionele ‘lijstje met zoekresultaten’ gaat verdwijnen. Browsers gaan je veel meer gepersonaliseerde dashboards met informatie tonen, waarin content vanuit allerlei relevante bronnen voor je is samengeveegd in één overzicht dat helemaal is toegespitst op jouw specifieke situatie, hulpvraag en omstandigheden. Op 1 staan in Google gaat dus verdwijnen. In plaats daarvan wordt het voor bedrijven ontzettend waardevol om door AI-tools opgemerkt te worden en als bronmateriaal gebruikt te worden in de gepersonaliseerde dashboards van de toekomst. Maar hoe doe je dat? Toegevoegde waarde van tekstschrijvers in het AI-tijdperk Stel, over een jaar of drie zoek ik online naar tips over hoe ik mijn eigen badkamer kan verbouwen. Microsoft Copilot (de AI-assistent van Microsoft) of Google Gemini (die van Google) helpen me met mijn zoektocht en verzamelen allerlei praktische tips voor me, toegespitst op mijn situatie. De tool weet dat ik bijvoorbeeld driehoog in Eindhoven woon en dat mijn budget beperkt is. Met gerichte vragen brengt mijn AI-assistent haarfijn in kaart wat mijn wensen en eisen zijn. Daar rolt een mooie verzameling informatie uit die voor mij ontzettend waardevol en relevant is. Uiteindelijk ga ik tot actie over en ga ik mijn badkamer verbouwen. Ik moet dus bouwmaterialen aanschaffen. Waar ga ik dat doen? Bij de partijen die mijn AI-assistent als bron heeft gebruikt om me van al die relevante informatie te voorzien. Dikke kans dat dat de bekende bouwmarkten in de regio Eindhoven zijn. Wil je met jouw bedrijf continu naar voren komen in dit soort AI-gegenereerde dashboards die jouw klanten in de nabije toekomst gaan gebruiken bij hun online zoektochten, dan zul je grote hoeveelheden oprecht waardevolle informatie op je website moeten hebben staan. En laat dát nou het werk van een tekstschrijver zijn. Conclusie: AI is een zegen voor tekstschrijvers Tekstschrijvers krijgen het drukker dan ooit. Elk bedrijf dat online actief is, heeft meer dan ooit behoefte aan waardevolle, kwalitatief hoogwaardige content. Niet meer alleen om op 1 te komen in Google, maar om in de toekomst überhaupt nog zichtbaar te zijn. Het gevolg van dit alles is drieledig: Het volume aan online content neemt exponentieel toe; Er ontstaat meer vraag naar contentmarketing ; De gemiddelde kwaliteit van content die online staat groeit. Het belang van een goede tekstschrijver is nog nooit zo cruciaal geweest. Thanks, ChatGPT!
Share by: