Blog Layout

Bestaat SEO eigenlijk nog?

Martijn • okt. 18, 2023

Je ziet ze dagelijks voorbijkomen: vacatures voor SEO-tekstschrijvers. De wereld van de digitale contentmarketing is de afgelopen jaren sterk veranderd, met talloze Google-updates en de opkomst van AI en machine learning. Bestaat SEO eigenlijk nog wel? En zo ja, wat houdt het tegenwoordig dan in?

 

SEO – oftewel: search engine optimalization – draait eigenlijk maar om één ding: online gevonden worden. En waar we ‘online’ zeggen, bedoelen we eigenlijk: via Google. Met meer dan 92 procent marktaandeel en bijna 10 miljard zoekopdrachten per dag is Google verreweg de meest gebruikte zoekmachine en het belangrijkste middel voor elke ondernemer om online gevonden te worden door nieuwe klanten. Er is alleen één probleem: de concurrentie is moordend. Er staan momenteel zo’n 600 miljoen blogs online en dat aantal groeit dagelijks.


Niet zo gek dus dat bedrijven en ondernemers op zoek blijven naar SEO-tekstschrijvers. Want zo’n SEO-tekstschrijver zorgt ervoor dat jouw content gevonden wordt via Google, ondanks die enorme concurrentie. Maar wat is SEO tegenwoordig eigenlijk?

 

De oude SEO-wereld: heel veel zoekwoorden in onleesbare teksten


Toen ik jaren geleden begon als parttime tekstschrijver, schreef ik weleens kleine blogopdrachtjes voor uiteenlopende opdrachtgevers. Vaak waren dat typische SEO-teksten. ‘Schrijf een blog van 300 woorden over inductiekookplaten met daarin drie keer het woord inductie, waarvan twee keer in de inleiding’, et cetera, et cetera. Dat werk.


Dergelijke briefings kwamen voort uit wat ik de oude SEO-wereld noem. Websites vol met warrige blogs waarin vooral heel vaak dezelfde zoekwoorden op de ‘ideale’ plekken terugkwamen. Het resultaat? Ze werden vaak inderdaad gevonden via Google, maar voor echte mensen waren het geen al te prettige websites. De teksten waren namelijk, hoewel SEO-proof, van beroerde kwaliteit. Sterker nog: ze waren onleesbaar. Ik probeerde er vaak maar het beste van te maken, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het ook niet de leukste schrijfopdrachten waren.

Veel mensen gaan er nog altijd onterecht van uit dat SEO nog op dezelfde wijze werkt. Dat is een misvatting.

 

De nieuwe SEO-wereld: waardevolle informatie en lezersintentie


Jij wilt misschien gevonden worden via Google, maar Google wil zijn gebruikers een zo goed mogelijke ervaring bieden. Voor Google is het daarom belangrijk dat gebruikers op de websites die Google aanbiedt een antwoord vinden op hun vraag. Kortom: dat aan de intentie achter de zoekopdracht wordt tegemoetgekomen.


Google doet van alles om in te schatten of jouw website een waardevolle bron is om aan te reiken. Het kijkt naar de activiteit op je site, hoe oud een pagina is, of er links vanuit andere sites naar jouw content zijn (backlinks) en hoe waardevol die andere sites dan zijn, en nog veel meer. Wil je gevonden worden via Google, dan moet je eigenlijk maar één ding doen: waardevolle informatie bieden waarmee je jouw doelgroep oprecht helpt. Dat is namelijk wat Google van je verlangt voordat het je toont aan zijn gebruikers.

 

Voor dit proefwerk moet je alles leren


Ik heb het met mijn klanten of potentiële klanten regelmatig over SEO. Ik krijg dan weleens vragen als:

  • Moet ik aan zoekwoordenonderzoek doen?
  • Moet ik backlinks gaan verzamelen?
  • Moet ik mijn content SEO-proof maken?

Ik voel me dan vaak als een docent op de middelbare school die telkens de vraag krijgt: moeten we dit leren voor het proefwerk? Het meest irritante antwoord wat je dan kunt krijgen, maar tegelijkertijd het enige correcte antwoord, is: voor het proefwerk moet je alles leren.


Op dezelfde manier moet je voor SEO alles doen. Je kunt het niet half doen. Je kunt niet wat backlinks verzamelen en wat content herschrijven en verwachten dat je dan ineens gevonden wordt. Google investeert onmogelijke hoeveelheden geld en resources in het optimaliseren van zijn zoekmachine. Die ga jij niet voor de gek houden met wat hapklare SEO-blogjes, een lading gekochte backlinks en drie keer een belangrijk zoekwoord in een inleiding zetten. Google is je voor.


Mijn advies, en wat mij betreft het enige advies dat hout snijdt, is dan ook altijd: doe gewoon wat Google van je verlangt. Investeer je tijd en moeite in het beschikbaar stellen van oprecht waardevolle content waarmee je jouw klanten echt helpt. Dan komt de rest vanzelf:

  • Zoekwoorden komen vaak terug omdat je weet welke informatie jouw bezoekers nodig hebben en over die onderwerpen schrijft;
  • Google kan zoekintenties aan je blogs koppelen, omdat je helder en goed geschreven hebt;
  • Je site wordt waardevol, want er is regelmatig verse content die waarde bevat;
  • Andere sites gaan naar je linken omdat je waardevolle content deelt;
  • Enzovoorts.

 

SEO bestaat gewoon nog, maar er zijn geen shortcuts meer


Bestaat SEO nog? Jazeker. SEO is alive and kicking. Maar niet meer zoals vroeger. Je zult echt je tijd en moeite moeten investeren en oprecht waardevolle content moeten (laten) creëren. Er zijn geen shortcuts meer.


En dat is maar goed ook. Want op die onleesbare SEO-blogjes van tien jaar geleden zat eigenlijk ook al niemand te wachten.


door Martijn 20 apr., 2024
Na de titel is de inleiding het belangrijkste deel van elke tekst. De inleiding bepaalt of een lezer je tekst gaat lezen en schept verwachtingen, die je dus moet waarmaken. Maar hoe schrijf je een goede inleiding? Wat moet je concreet doen om een optimale inleiding te krijgen? Inleidingen en titels zijn de reden dat veel tekstschrijvers geen tarief per woord, maar een uurtarief hanteren. Over een inleiding van vijftig woorden kun je zo een kwartier tot een half uur doen. Hetzelfde geldt voor een titel van acht woorden. Het zijn bovendien stukjes tekst die een goede tekstschrijver doorgaans meerdere keren aanpast en telkens herziet, totdat het eindresultaat op papier staat. Dat is niet voor niets. Goede inleidingen maken het verschil. Ze zorgen ervoor dat je je lezer binnenhaalt en warm maakt om de rest van de tekst te lezen. Met de titel heb je de aandacht getrokken en de klik – als het digitale tekst betreft – binnengehaald. Nu is het zaak om je lezer zover te krijgen de hele tekst te consumeren. Maar hoe doe je dat? Doel van een inleiding Iedere tekst heeft een onderwerp, een doelgroep en een doel. Dat die drie zaken uit de inleiding blijken – al dan niet impliciet – is meer dan logisch. Dat betekent niet dat je concreet je doelgroep of het doel van je tekst moet benoemen, maar aan je lezers moet je wel helder maken waar je tekst over gaat en wat je als lezer kunt verwachten. In een goede inleiding doe je echter wat meer dan dat. Je wilt je lezer immers binnenhengelen en overtuigen de hele tekst uit te lezen. Dat wil je doen door zijn interesse te prikkelen en iets aan te bieden dat erom vraagt om verder te lezen. Je wilt nieuwsgierigheid kweken. Dat alles maakt het niet zo eenvoudig om een goede inleiding te schrijven, zeker niet in één keer. Maar hoe ga je dan te werk bij het schrijven van een goede inleiding? Daarvoor kun je drie tips toepassen. Tip 1: Schrijf je inleiding als laatste. We zijn geneigd een tekst chronologisch te schrijven: beginnen bij de titel en eindigen bij de conclusie. Voor eenvoudige teksten werkt dat vaak ook wel. Maar dikwijls heb je, wanneer je begint met schrijven, nog niet helemaal scherp hoe je tekst straks is opgebouwd. Daarom werkt het veel beter om je inleiding niet als eerste, maar als laatste te schrijven. Schrijf eerst je hele tekst. Vergeet de inleiding daarbij nog even. Begin gewoon met je verhaal en maak het helemaal af. Ga tot slot terug naar het begin van de tekst: welke inleiding zou je hier nu voor kunnen zetten, die maakt dat mensen deze tekst gaan lezen? Omdat je nu de hele tekst verder al voltooid hebt, zul je merken dat het schrijven van die inleiding veel gemakkelijker gaat. Je zit niet meer minutenlang naar een wit scherm te staren. Dat komt doordat het verhaal nu helder in je hoofd zit – sterker nog: het staat op papier! – en dat maakt dat je er veel makkelijker een passende inleiding bij kunt schrijven. Tip 2: Stel een vraag of maak een concreet statement. In de meeste teksten beantwoord je een vraag of onderbouw je een mening of inzicht. Die vraag concreet stellen, of een boude bewering doen, helpt enorm om je inleiding prikkelend en interessant te maken. Ook als dat statement niet eens het hoofdonderwerp van je tekst is. Stel: je schrijft een tekst over hoe fokprogramma’s voor beschermde diersoorten werken. Een prikkelend statement zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn: “ Diersoort X is ernstig bedreigd: wereldwijd is 99 procent van de populatie inmiddels verdwenen. ” Dat heeft op zichzelf nog niets met de inhoud van zo’n fokprogramma te maken, maar het is een duidelijk statement dat vraagt om doorlezen. Zoek dus naar iets dat je kunt neerzetten of vragen in je inleiding, dat maakt dat een lezer besluit: deze tekst ga ik uitlezen. Zie je de concrete vragen die ik zelf in de inleiding van deze tekst gesteld heb? Tip 3: Kort, korter, kortst. Je tekst is natuurlijk ontzettend interessant geworden en zit boordevol waardevolle inzichten. Lekker bezig! En al die inzichten wil je alvast een beetje kietelen in de inleiding… toch? Nee, zo werkt het helaas niet. Korte inleidingen werken goed. Kortere werken beter, en kortste werken het best. Dwing jezelf om je inleidingen in te korten en zo bondig mogelijk te maken. Haal bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden weg. Schrijf actief in plaats van passief. Verwijs nog niet naar bronnen en wees niet te genuanceerd – dat kan later nog wel. Heb je vijf zinnen inleiding op papier staan? Probeer het naar drie à vier terug te snoeien.  Een bonustip in dit verlengde: in veel digitale content lees je verbindingszinnetjes als: “ Hoe dat precies zit, lees je in dit artikel. ” Een enorme dooddoener: uiteraard lees je dat in dit artikel, want anders stond het niet op mijn beeldscherm. Haal dat soort zinnetjes dus sowieso weg – ook als je ze om SEO -redenen hebt gebruikt. Stel in plaats daarvan een interessante vraag, of eindig gewoon met de zin die ervoor stond. Je zult zien dat je ingekorte inleiding direct scherper aanvoelt. Op zoek naar meer schrijftips? Stuur me gerust een berichtje !
door Martijn 13 apr., 2024
Sinds de lancering van ChatGPT zijn er tientallen, misschien wel honderden AI-tools gekomen die teksten genereren. De aanvankelijke verwachting was dat het werkaanbod voor tekstschrijvers daardoor zou opdrogen. In de praktijk gebeurt nu echter het tegenoverstelde. Hoe komt dat? “Geef me tien tips voor het opzetten van een eigen onderneming in Nederland en werk elke tip uit in honderd woorden.” Zomaar een prompt die je aan ChatGPT – of een andere AI-tool die teksten genereert – kunt aanbieden. Het resultaat is een prima uitgangspunt voor een bruikbaar artikeltje dat je op je website zou kunnen plaatsen. Daar heb je dan eigenlijk geen tekstschrijver meer voor nodig. Toch? Toen ChatGPT eind 2022 gelanceerd werd, was dat de verwachting: we gaan de bulk van het schrijfwerk voortaan door AI laten doen, en zelf hoeven we alleen maar aan te vullen, te schaven en te polijsten. De realiteit is dat tekstschrijvers het steeds drukker krijgen – niet ondanks AI, maar juist dankzij AI. Dat heeft alles te maken met drie grondoorzaken: AI heeft bronmateriaal nodig om uit te putten. Als bedrijf, ondernemer of website-eigenaar wil je onderdeel uitmaken van dat bronmateriaal. Dat bereiken is een stuk ingewikkelder dan old school SEO toepassen, waardoor de toegevoegde waarde van een goede tekstschrijver groeit. Ik zal deze drie grondoorzaken kort toelichten. Bronmateriaal voor AI AI verzint niets zelf. Het verzamelt grote aantallen datapunten en combineert die tot één geheel. Als je ChatGPT vraagt naar een gouden tip voor een obscuur restaurant in Rome, dan zal de tool nooit een tip aanleveren die nog niet online staat. Die kan hij immers niet weten, want hij kent Rome helemaal niet. ChatGPT kan alleen analyseren wat er zoal online staat over Rome. AI kan dus alleen functioneren als het bronmateriaal dat online staat, van goede kwaliteit is en bovendien up-to-date wordt gehouden. Als er een nieuw soort verf op de markt komt, zal een mens daarover moeten publiceren voordat ChatGPT het in jouw top-zoveel lijstje over de beste soorten verf kan opnemen. Dat publiceren kan zo’n mens best met behulp van AI doen, maar het initiatief van het ontstaan van deze nieuwe kennis is en blijft mensenwerk. Zeker voorlopig. Word onderdeel van veelgebruikt bronmateriaal Het SEO-spelletje dat we jaren, wellicht zelfs decennia, met elkaar hebben gespeeld, raakt door de AI-ontwikkeling wat achterhaald. Zoekmachines en browsers gaan in de nabije toekomst steeds meer werken op basis van AI-modellen. Als je nu een zoekopdracht invoert in Google, krijg je zoekresultaten aangeboden op basis van SEO (en betaalde resultaten op basis van SEA, maar dat even terzijde). Bedrijven investeren grof geld in SEO omdat ‘op 1 staan’ in Google enorm waardevol is. Het is een garantie op grote hoeveelheden bezoekers op je website. Dat gaat allemaal veranderen. Bedrijven als Google, Microsoft en Apple zijn achter de schermen druk bezig met het implementeren van allerlei AI-tooling in hun diensten. Het gevolg daarvan is onder meer dat onze browse- en zoekervaring op internet de komende jaren sterk gaat veranderen. Het traditionele ‘lijstje met zoekresultaten’ gaat verdwijnen. Browsers gaan je veel meer gepersonaliseerde dashboards met informatie tonen, waarin content vanuit allerlei relevante bronnen voor je is samengeveegd in één overzicht dat helemaal is toegespitst op jouw specifieke situatie, hulpvraag en omstandigheden. Op 1 staan in Google gaat dus verdwijnen. In plaats daarvan wordt het voor bedrijven ontzettend waardevol om door AI-tools opgemerkt te worden en als bronmateriaal gebruikt te worden in de gepersonaliseerde dashboards van de toekomst. Maar hoe doe je dat? Toegevoegde waarde van tekstschrijvers in het AI-tijdperk Stel, over een jaar of drie zoek ik online naar tips over hoe ik mijn eigen badkamer kan verbouwen. Microsoft Copilot (de AI-assistent van Microsoft) of Google Gemini (die van Google) helpen me met mijn zoektocht en verzamelen allerlei praktische tips voor me, toegespitst op mijn situatie. De tool weet dat ik bijvoorbeeld driehoog in Eindhoven woon en dat mijn budget beperkt is. Met gerichte vragen brengt mijn AI-assistent haarfijn in kaart wat mijn wensen en eisen zijn. Daar rolt een mooie verzameling informatie uit die voor mij ontzettend waardevol en relevant is. Uiteindelijk ga ik tot actie over en ga ik mijn badkamer verbouwen. Ik moet dus bouwmaterialen aanschaffen. Waar ga ik dat doen? Bij de partijen die mijn AI-assistent als bron heeft gebruikt om me van al die relevante informatie te voorzien. Dikke kans dat dat de bekende bouwmarkten in de regio Eindhoven zijn. Wil je met jouw bedrijf continu naar voren komen in dit soort AI-gegenereerde dashboards die jouw klanten in de nabije toekomst gaan gebruiken bij hun online zoektochten, dan zul je grote hoeveelheden oprecht waardevolle informatie op je website moeten hebben staan. En laat dát nou het werk van een tekstschrijver zijn. Conclusie: AI is een zegen voor tekstschrijvers Tekstschrijvers krijgen het drukker dan ooit. Elk bedrijf dat online actief is, heeft meer dan ooit behoefte aan waardevolle, kwalitatief hoogwaardige content. Niet meer alleen om op 1 te komen in Google, maar om in de toekomst überhaupt nog zichtbaar te zijn. Het gevolg van dit alles is drieledig: Het volume aan online content neemt exponentieel toe; Er ontstaat meer vraag naar contentmarketing ; De gemiddelde kwaliteit van content die online staat groeit. Het belang van een goede tekstschrijver is nog nooit zo cruciaal geweest. Thanks, ChatGPT!
Share by: