Waarom zou je een tekstschrijver inhuren?
Waarom zou je in vredesnaam een tekstschrijver inhuren? Je eigen webteksten schrijven is toch veel goedkoper? Dat is de gedachtegang van veel ondernemers die zelf wat tekstjes typen voor op hun website, in hun nieuwsbrief of in hun klantcommunicatie. Het is helaas een gedachtegang die niet klopt. Een professionele tekstschrijver levert je extra klanten en dus omzet op. Bovendien is het waarschijnlijk duurder om het zelf te doen, als je je eigen reguliere uurtarief meerekent.
Grote bedrijven hebben vaak één of meerdere fulltime tekstschrijvers in dienst, maar voor bedrijven uit het mkb-segment is dat meestal niet nodig. Er hoeft niet elke dag content geschreven te worden, laat staan acht uur per dag. In zo’n geval is het aantrekkelijk om met een freelance-tekstschrijver te werken, want die betaal je eenvoudigweg per uur (of per tekst, afhankelijk van de afspraak die je maakt) en kost dus geen geld als je even niets te schrijven hebt.
Bovendien kun je met zo’n freelancer afspreken dat er even tijdelijk wat meer werk is, bijvoorbeeld als er content voor een hele website geschreven moet worden, of juist even wat minder. Maar waarom zou je het schrijven van teksten überhaupt uitbesteden? Is het niet goedkoper om het ‘gewoon’ zelf te doen?
Reken je eigen uurloon mee
Als ondernemer zijn lang niet al je gewerkte uren declarabel. Oftewel: je investeert een hoop tijd in werkzaamheden waarvoor je niet direct betaald wordt. Soms is dat geen probleem, want leveren ze wellicht op langere termijn wel inkomsten op. Denk bijvoorbeeld aan een kennismakingsgesprek met een andere ondernemer. Ook het schrijven van webcontent hoort in die categorie. Je schrijft content om er op termijn meer klanten en dus meer omzet mee te realiseren.
Daarom is het niet erg om er geld in te investeren. Maar als je zelf de uren draait, reken dan ook eens uit wat die content je eigenlijk kost, uitgaande van je eigen uurtarief. Alle tijd die je besteedt aan je eigen teksten schrijven, kun je immers niet besteden aan betaald werk. En je kunt het ook niet besteden aan andere activiteiten die wellicht op termijn inkomsten opleveren.
Dat betekent niet dat je een tekstschrijver moet zoeken die een lager uurtarief rekent dan jij zelf doet. Professionele tekstschrijvers schrijven over het algemeen namelijk een stuk sneller dan doorsnee mensen. Een superstrakke LinkedIn-post waar veel connecties op reageren, heeft een professionele tekstschrijver binnen een kwartiertje op papier staan, terwijl je er zelf misschien zo een uur op zit te zwoegen. Hetzelfde geldt voor blogs of landingspagina’s: een beetje tekstschrijver komt met twee uur een heel eind, terwijl veel mensen daar minimaal vier uur mee bezig zijn, soms nog meer. Dat komt niet alleen doordat een tekstschrijver nu eenmaal makkelijker schrijft, maar ook doordat hij vaak in één keer foutloos schrijft en dus niet van alles hoeft te controleren en corrigeren.
Hoge kwaliteit in weinig uren
Los van het aantal werkuren dat je moet investeren, accepteer je, wanneer je zelf je teksten schrijft, dat je geen topniveau op je site krijgt. Een professionele tekstschrijver schrijft nu eenmaal kwalitatief betere teksten dan een ondernemer wiens talenten eigenlijk elders liggen. Dat is niet raar, dat is eenvoudigweg de reden dat er überhaupt tekstschrijvers bestaan.
Wanneer je zelf je eigen content schrijft, koop je dus eigenlijk bij jezelf relatief dure content die niet heel erg goed is. Klinkt als een slechte deal? Dat is het vaak ook. Het is de reden dat elk bedrijf dat serieus aan de slag wil met omzetgroei een tekstschrijver inhuurt. En dat kun je voor allerlei doeleinden doen.
Je hebt meer content nodig dan je wellicht denkt
Een modern bedrijf heeft tegenwoordig namelijk meer content nodig dan je wellicht op het eerste gezicht zou denken. Dat je wat statische pagina’s nodig hebt op je website, dat zal elke ondernemer begrijpen. Maar had je al eens gedacht aan:
- Een maandelijkse nieuwsbrief naar al je bestaande klanten;
- Elke week een verse blog over een actueel of relevant onderwerp uit jouw branche;
- Ghostwritten content op jouw naam in vakbladen of op belangrijke websites in jouw branche;
- Foutloze, heldere klantcommunicatie die geen onduidelijkheden of klantvragen oplevert;
- Elke week een opvallende, waardevolle post op LinkedIn of andere social media waarmee je in gesprek komt met nieuwe zakelijke relaties.
Zomaar een greep uit de diensten die een allround tekstschrijver kan bieden en die een samenwerking waardevol maken. Daarmee kost die tekstschrijver wellicht in eerste instantie geld, maar verdient hij zich binnen mum van tijd terug. En alles wat daarna komt, is pure winst.

