Blog Layout

Copywriting voor beginners: dit is hoe je een goede tekst opbouwt

Martijn • mrt. 12, 2023

Tekst in de vorm van online content is momenteel één van de krachtigste marketingtools voor bedrijven en organisaties. Om gevonden te worden, nieuwe klanten te kunnen trekken en bestaande klanten aan je te binden, moet jouw online copy beter zijn dan die van de concurrent. Maar hoe schrijf je als beginner nu eigenlijk een goede tekst? Dat kun je doen aan de hand van vijf stappen.

 

Het grootste deel van de klantreizen begint tegenwoordig met een online zoektocht. Consumenten hebben de neiging om zaken te doen met partijen die waardevolle informatie kunnen bieden op het juiste moment. Het zijn de grondbeginselen van contentmarketing.


Je kunt nog zo’n expert zijn in jouw vakgebied en wagonladingen waardevolle informatie te bieden hebben aan je klanten; als je die informatie niet goed in tekst weet om te zetten, bereik je ze er niet mee. Uiteraard kun je voor elke tekst – nieuwsbrief, landingspagina, uiting op social media of welke tekst dan ook – een copywriter inhuren. Voor de grotere projecten, zoals het opbouwen van een complete website, is dat ook zeker een verstandige zet. Maar wat als je niet de middelen hebt om te investeren in een copywriter of gewoon zelf wat beter wilt kunnen schrijven?


Niet iedereen is gezegend met virtuoze schrijfvaardigheid. Een goede tekst opbouwen volgens vaststaande principes is echter prima te leren. Op die manier maak je van een beroerde vijf al gauw een vlotte zeven. Dat gaat als volgt.

 

Stap 1: Bepaal je doelgroep


Een goede tekst is perfect afgestemd op de beoogde doelgroep. Dat betekent niet alleen dat je in je hoofd moet hebben wie je met je tekst wilt aanspreken, maar ook dat je de tekst daarop inhoudelijk afstemt. Je houdt dus rekening met het kennisniveau van de lezer, zijn belevingswereld, zijn belangen en zijn mogelijke bezwaren.


Bij grote marketingcampagnes wordt om deze reden gebruik gemaakt van persona’s. Daarmee geef je je doelgroep in feite een naam en een achtergrondverhaal. Zo ver hoef je voor een korte blog niet te gaan, maar bepaal wel voor wie je de tekst schrijft en welke implicaties dat heeft. Goede bepaling van je doelgroep kan er dan bijvoorbeeld toe leiden dat je geen vakjargon gebruikt of ingewikkelde begrippen of principes even extra uitlegt.

 

Stap 2: Concretiseer de vraagstelling die je in je tekst gaat beantwoorden


Elke goede tekst behandelt één centrale vraagstelling. Je geeft in de tekst als het ware antwoord op een vraag die de lezer jou impliciet gesteld heeft. Dat houdt niet per se in dat je die vraag expliciet moet stellen in je tekst, maar het is goed om de te behandelen vraagstelling wel van tevoren voor jezelf concreet te maken. Het zorgt voor focus en bakent je onderwerp goed af. Alles wat je gaat schrijven, moet namelijk relevant zijn voor het beantwoorden van de centrale vraag.


Belangrijk bij het concretiseren van de vraagstelling is dat je rekening houdt met de doelgroep uit de vorige stap. Je kiest dus een vraagstelling die jouw doelgroep zou kunnen stellen. Dat betekent dat je je inleeft in je lezer en vanuit zijn belevingswereld een vraagstelling concretiseert, niet vanuit jouw perspectief als vakexpert.

 

Stap 3: Schrijf maximaal drie kerngedachten uit die naar voren moeten komen in je tekst


Lezers onthouden gemiddeld genomen maximaal drie elementen uit een blog die ze hebben gelezen. De rest vergeten ze weer. Misschien niet direct, maar op den duur zeker. Daarom kun je maar beter zelf bepalen wat die drie dingen zijn die ze onthouden. Dat noemen we kerngedachten.


Als je jezelf aanleert je in elke tekst te beperken tot drie kerngedachten, voorkom je dat je teksten te moeilijk of te lang worden. Informatie blijft behapbaar en je loopt relatief weinig risico om je lezer te verliezen. Heb je wel vijf of zes kerngedachten nodig om je vraagstelling enigszins compleet te beantwoorden? Overweeg dan je onderwerp verder af te bakenen of formuleer je kerngedachten op een andere manier.

 

Stap 4: Zet het geraamte van je tekst neer en vul één voor één de onderdelen


Je hebt nu een onderwerp, een vraag die je voor je publiek gaat beantwoorden en drie kerngedachten die nodig zijn om tot dat antwoord te komen. Daarmee kun je het geraamte van je tekst opbouwen. Gebruik de vraagstelling om een pakkende titel te formuleren – dat mag de concrete vraag zijn, maar hoeft niet per se – en schrijf daarna een inleiding van vijf tot tien zinnen waarin je het onderwerp aansnijdt, de vraag uitlegt en kort de achtergrond schetst. Doe dat bondig en zorg dat je snel ter zake komt.


De drie kerngedachten kun je gebruiken voor drie alinea’s in je tekst, elk met een eigen kopje. Het is geen probleem als de ene kerngedachte wat meer aandacht krijgt dan de andere, maar zorg dat je ze alle drie voldoende uitwerkt. Tot slot schrijf je onder een vierde tussenkopje een conclusie, waarin je de drie kerngedachten nog eens samenvat en een antwoord formuleert op de centrale vraag waarmee je begon.


Dat klinkt reuze eenvoudig, maar dit is dus het echte schrijfwerk en het is logisch als je hiermee worstelt. Hoe vaker je met dit bijltje hakt, hoe eenvoudiger het op den duur gaat. Zeker als je telkens volgens ditzelfde stappenplan werkt.

 

Stap 5: Herlees je tekst een dag later en vraag iemand anders om mee te kijken


Is je tekst klaar? Niet meteen online zetten! Klap je laptop dicht en ga iets anders doen. Je tekst is geen banaan, maar toch is het verstandig om ‘m een dag te laten rijpen. Je zult versteld staan hoeveel je nog aanpast, bijschaaft en verandert als je je eigen tekst een dag later weer terugleest.


Wat ook goed helpt: laat iemand anders je tekst eens proeflezen. Liefst iemand die mogelijk tot je doelgroep zou kunnen behoren. Spreekt de tekst hem of haar aan? Is het begrijpelijk? Roept je tekst onvoorziene vragen op? Gebruik de feedback om je tekst verder aan te scherpen en te perfectioneren. Als je onzeker bent over je spelling, kun je ook een taalfanaat vragen om daar eens naar te kijken.


Helemaal tevreden? Dan kan de tekst online! Als je beter wilt worden in schrijven, helpt het om er een ritmiek in te brengen en bijvoorbeeld wekelijks een blog te schrijven voor op je website. Werk dan altijd volgens hetzelfde stramien. Je zult merken dat je er snel beter in wordt en dat het ook vlugger gaat. Op zoek naar meer tips of toch liever ‘gewoon’ een tekstschrijver inhuren? Neem dan contact met mij op! 


door Martijn 20 apr., 2024
Na de titel is de inleiding het belangrijkste deel van elke tekst. De inleiding bepaalt of een lezer je tekst gaat lezen en schept verwachtingen, die je dus moet waarmaken. Maar hoe schrijf je een goede inleiding? Wat moet je concreet doen om een optimale inleiding te krijgen? Inleidingen en titels zijn de reden dat veel tekstschrijvers geen tarief per woord, maar een uurtarief hanteren. Over een inleiding van vijftig woorden kun je zo een kwartier tot een half uur doen. Hetzelfde geldt voor een titel van acht woorden. Het zijn bovendien stukjes tekst die een goede tekstschrijver doorgaans meerdere keren aanpast en telkens herziet, totdat het eindresultaat op papier staat. Dat is niet voor niets. Goede inleidingen maken het verschil. Ze zorgen ervoor dat je je lezer binnenhaalt en warm maakt om de rest van de tekst te lezen. Met de titel heb je de aandacht getrokken en de klik – als het digitale tekst betreft – binnengehaald. Nu is het zaak om je lezer zover te krijgen de hele tekst te consumeren. Maar hoe doe je dat? Doel van een inleiding Iedere tekst heeft een onderwerp, een doelgroep en een doel. Dat die drie zaken uit de inleiding blijken – al dan niet impliciet – is meer dan logisch. Dat betekent niet dat je concreet je doelgroep of het doel van je tekst moet benoemen, maar aan je lezers moet je wel helder maken waar je tekst over gaat en wat je als lezer kunt verwachten. In een goede inleiding doe je echter wat meer dan dat. Je wilt je lezer immers binnenhengelen en overtuigen de hele tekst uit te lezen. Dat wil je doen door zijn interesse te prikkelen en iets aan te bieden dat erom vraagt om verder te lezen. Je wilt nieuwsgierigheid kweken. Dat alles maakt het niet zo eenvoudig om een goede inleiding te schrijven, zeker niet in één keer. Maar hoe ga je dan te werk bij het schrijven van een goede inleiding? Daarvoor kun je drie tips toepassen. Tip 1: Schrijf je inleiding als laatste. We zijn geneigd een tekst chronologisch te schrijven: beginnen bij de titel en eindigen bij de conclusie. Voor eenvoudige teksten werkt dat vaak ook wel. Maar dikwijls heb je, wanneer je begint met schrijven, nog niet helemaal scherp hoe je tekst straks is opgebouwd. Daarom werkt het veel beter om je inleiding niet als eerste, maar als laatste te schrijven. Schrijf eerst je hele tekst. Vergeet de inleiding daarbij nog even. Begin gewoon met je verhaal en maak het helemaal af. Ga tot slot terug naar het begin van de tekst: welke inleiding zou je hier nu voor kunnen zetten, die maakt dat mensen deze tekst gaan lezen? Omdat je nu de hele tekst verder al voltooid hebt, zul je merken dat het schrijven van die inleiding veel gemakkelijker gaat. Je zit niet meer minutenlang naar een wit scherm te staren. Dat komt doordat het verhaal nu helder in je hoofd zit – sterker nog: het staat op papier! – en dat maakt dat je er veel makkelijker een passende inleiding bij kunt schrijven. Tip 2: Stel een vraag of maak een concreet statement. In de meeste teksten beantwoord je een vraag of onderbouw je een mening of inzicht. Die vraag concreet stellen, of een boude bewering doen, helpt enorm om je inleiding prikkelend en interessant te maken. Ook als dat statement niet eens het hoofdonderwerp van je tekst is. Stel: je schrijft een tekst over hoe fokprogramma’s voor beschermde diersoorten werken. Een prikkelend statement zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn: “ Diersoort X is ernstig bedreigd: wereldwijd is 99 procent van de populatie inmiddels verdwenen. ” Dat heeft op zichzelf nog niets met de inhoud van zo’n fokprogramma te maken, maar het is een duidelijk statement dat vraagt om doorlezen. Zoek dus naar iets dat je kunt neerzetten of vragen in je inleiding, dat maakt dat een lezer besluit: deze tekst ga ik uitlezen. Zie je de concrete vragen die ik zelf in de inleiding van deze tekst gesteld heb? Tip 3: Kort, korter, kortst. Je tekst is natuurlijk ontzettend interessant geworden en zit boordevol waardevolle inzichten. Lekker bezig! En al die inzichten wil je alvast een beetje kietelen in de inleiding… toch? Nee, zo werkt het helaas niet. Korte inleidingen werken goed. Kortere werken beter, en kortste werken het best. Dwing jezelf om je inleidingen in te korten en zo bondig mogelijk te maken. Haal bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden weg. Schrijf actief in plaats van passief. Verwijs nog niet naar bronnen en wees niet te genuanceerd – dat kan later nog wel. Heb je vijf zinnen inleiding op papier staan? Probeer het naar drie à vier terug te snoeien.  Een bonustip in dit verlengde: in veel digitale content lees je verbindingszinnetjes als: “ Hoe dat precies zit, lees je in dit artikel. ” Een enorme dooddoener: uiteraard lees je dat in dit artikel, want anders stond het niet op mijn beeldscherm. Haal dat soort zinnetjes dus sowieso weg – ook als je ze om SEO -redenen hebt gebruikt. Stel in plaats daarvan een interessante vraag, of eindig gewoon met de zin die ervoor stond. Je zult zien dat je ingekorte inleiding direct scherper aanvoelt. Op zoek naar meer schrijftips? Stuur me gerust een berichtje !
door Martijn 13 apr., 2024
Sinds de lancering van ChatGPT zijn er tientallen, misschien wel honderden AI-tools gekomen die teksten genereren. De aanvankelijke verwachting was dat het werkaanbod voor tekstschrijvers daardoor zou opdrogen. In de praktijk gebeurt nu echter het tegenoverstelde. Hoe komt dat? “Geef me tien tips voor het opzetten van een eigen onderneming in Nederland en werk elke tip uit in honderd woorden.” Zomaar een prompt die je aan ChatGPT – of een andere AI-tool die teksten genereert – kunt aanbieden. Het resultaat is een prima uitgangspunt voor een bruikbaar artikeltje dat je op je website zou kunnen plaatsen. Daar heb je dan eigenlijk geen tekstschrijver meer voor nodig. Toch? Toen ChatGPT eind 2022 gelanceerd werd, was dat de verwachting: we gaan de bulk van het schrijfwerk voortaan door AI laten doen, en zelf hoeven we alleen maar aan te vullen, te schaven en te polijsten. De realiteit is dat tekstschrijvers het steeds drukker krijgen – niet ondanks AI, maar juist dankzij AI. Dat heeft alles te maken met drie grondoorzaken: AI heeft bronmateriaal nodig om uit te putten. Als bedrijf, ondernemer of website-eigenaar wil je onderdeel uitmaken van dat bronmateriaal. Dat bereiken is een stuk ingewikkelder dan old school SEO toepassen, waardoor de toegevoegde waarde van een goede tekstschrijver groeit. Ik zal deze drie grondoorzaken kort toelichten. Bronmateriaal voor AI AI verzint niets zelf. Het verzamelt grote aantallen datapunten en combineert die tot één geheel. Als je ChatGPT vraagt naar een gouden tip voor een obscuur restaurant in Rome, dan zal de tool nooit een tip aanleveren die nog niet online staat. Die kan hij immers niet weten, want hij kent Rome helemaal niet. ChatGPT kan alleen analyseren wat er zoal online staat over Rome. AI kan dus alleen functioneren als het bronmateriaal dat online staat, van goede kwaliteit is en bovendien up-to-date wordt gehouden. Als er een nieuw soort verf op de markt komt, zal een mens daarover moeten publiceren voordat ChatGPT het in jouw top-zoveel lijstje over de beste soorten verf kan opnemen. Dat publiceren kan zo’n mens best met behulp van AI doen, maar het initiatief van het ontstaan van deze nieuwe kennis is en blijft mensenwerk. Zeker voorlopig. Word onderdeel van veelgebruikt bronmateriaal Het SEO-spelletje dat we jaren, wellicht zelfs decennia, met elkaar hebben gespeeld, raakt door de AI-ontwikkeling wat achterhaald. Zoekmachines en browsers gaan in de nabije toekomst steeds meer werken op basis van AI-modellen. Als je nu een zoekopdracht invoert in Google, krijg je zoekresultaten aangeboden op basis van SEO (en betaalde resultaten op basis van SEA, maar dat even terzijde). Bedrijven investeren grof geld in SEO omdat ‘op 1 staan’ in Google enorm waardevol is. Het is een garantie op grote hoeveelheden bezoekers op je website. Dat gaat allemaal veranderen. Bedrijven als Google, Microsoft en Apple zijn achter de schermen druk bezig met het implementeren van allerlei AI-tooling in hun diensten. Het gevolg daarvan is onder meer dat onze browse- en zoekervaring op internet de komende jaren sterk gaat veranderen. Het traditionele ‘lijstje met zoekresultaten’ gaat verdwijnen. Browsers gaan je veel meer gepersonaliseerde dashboards met informatie tonen, waarin content vanuit allerlei relevante bronnen voor je is samengeveegd in één overzicht dat helemaal is toegespitst op jouw specifieke situatie, hulpvraag en omstandigheden. Op 1 staan in Google gaat dus verdwijnen. In plaats daarvan wordt het voor bedrijven ontzettend waardevol om door AI-tools opgemerkt te worden en als bronmateriaal gebruikt te worden in de gepersonaliseerde dashboards van de toekomst. Maar hoe doe je dat? Toegevoegde waarde van tekstschrijvers in het AI-tijdperk Stel, over een jaar of drie zoek ik online naar tips over hoe ik mijn eigen badkamer kan verbouwen. Microsoft Copilot (de AI-assistent van Microsoft) of Google Gemini (die van Google) helpen me met mijn zoektocht en verzamelen allerlei praktische tips voor me, toegespitst op mijn situatie. De tool weet dat ik bijvoorbeeld driehoog in Eindhoven woon en dat mijn budget beperkt is. Met gerichte vragen brengt mijn AI-assistent haarfijn in kaart wat mijn wensen en eisen zijn. Daar rolt een mooie verzameling informatie uit die voor mij ontzettend waardevol en relevant is. Uiteindelijk ga ik tot actie over en ga ik mijn badkamer verbouwen. Ik moet dus bouwmaterialen aanschaffen. Waar ga ik dat doen? Bij de partijen die mijn AI-assistent als bron heeft gebruikt om me van al die relevante informatie te voorzien. Dikke kans dat dat de bekende bouwmarkten in de regio Eindhoven zijn. Wil je met jouw bedrijf continu naar voren komen in dit soort AI-gegenereerde dashboards die jouw klanten in de nabije toekomst gaan gebruiken bij hun online zoektochten, dan zul je grote hoeveelheden oprecht waardevolle informatie op je website moeten hebben staan. En laat dát nou het werk van een tekstschrijver zijn. Conclusie: AI is een zegen voor tekstschrijvers Tekstschrijvers krijgen het drukker dan ooit. Elk bedrijf dat online actief is, heeft meer dan ooit behoefte aan waardevolle, kwalitatief hoogwaardige content. Niet meer alleen om op 1 te komen in Google, maar om in de toekomst überhaupt nog zichtbaar te zijn. Het gevolg van dit alles is drieledig: Het volume aan online content neemt exponentieel toe; Er ontstaat meer vraag naar contentmarketing ; De gemiddelde kwaliteit van content die online staat groeit. Het belang van een goede tekstschrijver is nog nooit zo cruciaal geweest. Thanks, ChatGPT!
Share by: