Door als ondernemer aan contentmarketing te doen, bouw je gezag, vertrouwen en online vindbaarheid op. Dat leidt op termijn tot meer en terugkerende klanten en dus omzet. Contentmarketing is in het digitale tijdperk dan ook één van de belangrijkste, zo niet dé belangrijkste, marketingtools voor het mkb. Veel ondernemers vinden het evenwel lastig om ermee te starten, want waar begin je? Dat lees je in deze blog.
Alle begin is moeilijk en dat geldt ook voor contentmarketing. Dat is de reden dat veel ondernemers uit het mkb- en zzp-segment nooit de sprong in het diepe wagen en contentmarketing links laten liggen. Ze geven de voorkeur aan meer traditionele vormen van marketing, zoals adverteren in lokale blaadjes, het sponsoren van de sportclub en een bord met aanbiedingen buiten op de stoep.
Daar is op zichzelf allemaal niet zoveel mis mee, maar met alleen dat soort traditionele marketinginitiatieven bouw je niet aan je online aanwezigheid en vindbaarheid. Sterker nog: je loopt het risico te weinig nieuwe klanten te werven en uiteindelijk te weinig omzet over te houden. Het belangrijkste wapen om je onderneming juist wél te laten groeien, is contentmarketing. Maar wat houdt dat eigenlijk in?
Contentmarketing omvat alle vormen van online marketing waarbij je informatie deelt met klanten, websitebezoekers of andere geïnteresseerden. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door te bloggen op je eigen site, nieuwsbrieven te verzenden, filmpjes te plaatsen op social media of infographics te verspreiden. De mogelijkheden zijn talrijk, maar ze vallen allemaal onder de noemer contentmarketing.
Het primaire doel van contentmarketing is het kweken van vertrouwen, opbouwen van autoriteit en het vergroten van je online vindbaarheid. Doordat je, na verloop van tijd, veel content hebt verspreid met goede informatie over producten, diensten of andere facetten binnen jouw branche, zullen mensen online sneller bij jouw content uitkomen als ze op zoek zijn naar een oplossing voor hun probleem of antwoord op hun vraag. Dat werkt uiteraard alleen als je ook daadwerkelijk juiste, kwalitatief hoogwaardige content hebt gepubliceerd.
Contentmarketing dient ook achterliggende doelen. Door de betere vindbaarheid en het goede imago dat je opbouwt, werk je aan je klandizie. Je breidt dus je klantenbestand uit. Dat heeft weer een positieve invloed op je omzet en daarmee de groei van je bedrijf. Dat gebeurt niet van vandaag op morgen, maar is het resultaat van een langere periode waarin je actief aan de slag bent met contentmarketing. Dat traject begint altijd hetzelfde: met een goed plan.
Zomaar lukraak wat tekstjes beginnen te typen, dat is dus sowieso een slecht idee. Starten met contentmarketing betekent dat je een plan moet opstellen. Dat hoeft geen heel boekwerk te zijn, maar zet wel voor jezelf uiteen welke doelen je zou willen bereiken, welke problemen jij kunt oplossen voor jouw klanten en wat voor belangrijke aspecten daar zoal bij komen kijken. Je brengt hiermee, met andere woorden, heel goed je doelgroep in kaart. Wat heb je hun te bieden, waarom zouden ze met jou in zee gaan en wat hebben ze te winnen door bij jou iets te kopen of af te nemen?
Het antwoord op al die vragen vormt de voedingsbodem voor jouw contentmarketingstrategie. In die strategie leg je vast over welke onderwerpen je content gaat verspreiden en welke doelen je daarmee beoogt. Je bepaalt ook wat voor soort content je gaat maken, hoe vaak je iets publiceert en wat daar allemaal bij komt kijken. Dat kan soms behoorlijk pittig zijn, maar met een aantal tips uit de praktijk wordt het allemaal al wat eenvoudiger.
Probeer bij het opstellen van jouw contentmarketingstrategie de volgende tips toe te passen:
Door heldere doelen te stellen, een goed plan te smeden en bovenstaande tips vervolgens uit te voeren, is het mogelijk om binnen mum van tijd een mooie start te maken met goede contentmarketing.
Lukt dat je niet, bijvoorbeeld omdat je geen kaas hebt gegeten van tekstschrijven of omdat je simpelweg de tijd niet krijgt vrijgemaakt om er goed voor te gaan zitten? Dan is het tijd om een copywriter in de arm te nemen. Een copywriter neemt zowel het uitwerken van een goede strategie als de daadwerkelijke contentcreatie geheel uit handen. Benieuwd hoe dat werkt? Lees er hier meer over.
"Ik werk sinds een aantal jaren samen met Martijn. Eerst voor de online content voor de website, nu ook als mijn eigen ghostwriter en voor klanten als Emerce en 53 Graden Noord. Deadlines worden gehaald, onderlinge afstemming gaat soepel en feedback neemt hij ter harte.
Kroese Tekst & Taal is een betrouwbare partij die ik warm aanbeveel."
- Thomas Lapperre, eigenaar van marketingbureau Bloeise
"Ik merkte gelijk dat Martijn een uniek gevoel heeft voor tekst. Hij voelde na één korte introductie feilloos aan hoe wij als merk met onze klanten en kijkers willen communiceren. Verder is het ook gewoon heel prettig om met Martijn samen te werken. Hij ontlast je niet alleen, maar denkt met je mee en draagt ook echt actief bij. Precies waar we naar op zoek waren."
- Colea Weis, Head of Marketing bij Comedy Central NL
Bedankt voor uw inschrijving!
Oei, daar is iets verkeerd gegaan!
Probeer het nogmaals.
Alle rechten voorbehouden | Kroese Tekst & Taal