Blog Layout

Hoe begin je met contentmarketing?

Martijn • dec. 08, 2022

Door als ondernemer aan contentmarketing te doen, bouw je gezag, vertrouwen en online vindbaarheid op. Dat leidt op termijn tot meer en terugkerende klanten en dus omzet. Contentmarketing is in het digitale tijdperk dan ook één van de belangrijkste, zo niet dé belangrijkste, marketingtools voor het mkb. Veel ondernemers vinden het evenwel lastig om ermee te starten, want waar begin je? Dat lees je in deze blog.

 

Alle begin is moeilijk en dat geldt ook voor contentmarketing. Dat is de reden dat veel ondernemers uit het mkb- en zzp-segment nooit de sprong in het diepe wagen en contentmarketing links laten liggen. Ze geven de voorkeur aan meer traditionele vormen van marketing, zoals adverteren in lokale blaadjes, het sponsoren van de sportclub en een bord met aanbiedingen buiten op de stoep.


Daar is op zichzelf allemaal niet zoveel mis mee, maar met alleen dat soort traditionele marketinginitiatieven bouw je niet aan je online aanwezigheid en vindbaarheid. Sterker nog: je loopt het risico te weinig nieuwe klanten te werven en uiteindelijk te weinig omzet over te houden. Het belangrijkste wapen om je onderneming juist wél te laten groeien, is contentmarketing. Maar wat houdt dat eigenlijk in?

 

Wat is contentmarketing eigenlijk?


Contentmarketing omvat alle vormen van online marketing waarbij je informatie deelt met klanten, websitebezoekers of andere geïnteresseerden. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door te bloggen op je eigen site, nieuwsbrieven te verzenden, filmpjes te plaatsen op social media of infographics te verspreiden. De mogelijkheden zijn talrijk, maar ze vallen allemaal onder de noemer contentmarketing.


Het primaire doel van contentmarketing is het kweken van vertrouwen, opbouwen van autoriteit en het vergroten van je online vindbaarheid. Doordat je, na verloop van tijd, veel content hebt verspreid met goede informatie over producten, diensten of andere facetten binnen jouw branche, zullen mensen online sneller bij jouw content uitkomen als ze op zoek zijn naar een oplossing voor hun probleem of antwoord op hun vraag. Dat werkt uiteraard alleen als je ook daadwerkelijk juiste, kwalitatief hoogwaardige content hebt gepubliceerd.


Contentmarketing dient ook achterliggende doelen. Door de betere vindbaarheid en het goede imago dat je opbouwt, werk je aan je klandizie. Je breidt dus je klantenbestand uit. Dat heeft weer een positieve invloed op je omzet en daarmee de groei van je bedrijf. Dat gebeurt niet van vandaag op morgen, maar is het resultaat van een langere periode waarin je actief aan de slag bent met contentmarketing. Dat traject begint altijd hetzelfde: met een goed plan.

 

Begin met een plan


Zomaar lukraak wat tekstjes beginnen te typen, dat is dus sowieso een slecht idee. Starten met contentmarketing betekent dat je een plan moet opstellen. Dat hoeft geen heel boekwerk te zijn, maar zet wel voor jezelf uiteen welke doelen je zou willen bereiken, welke problemen jij kunt oplossen voor jouw klanten en wat voor belangrijke aspecten daar zoal bij komen kijken. Je brengt hiermee, met andere woorden, heel goed je doelgroep in kaart. Wat heb je hun te bieden, waarom zouden ze met jou in zee gaan en wat hebben ze te winnen door bij jou iets te kopen of af te nemen?


Het antwoord op al die vragen vormt de voedingsbodem voor jouw contentmarketingstrategie. In die strategie leg je vast over welke onderwerpen je content gaat verspreiden en welke doelen je daarmee beoogt. Je bepaalt ook wat voor soort content je gaat maken, hoe vaak je iets publiceert en wat daar allemaal bij komt kijken. Dat kan soms behoorlijk pittig zijn, maar met een aantal tips uit de praktijk wordt het allemaal al wat eenvoudiger.

 

Tips voor jouw contentmarketingstrategie


Probeer bij het opstellen van jouw contentmarketingstrategie de volgende tips toe te passen:


  • Maak een planning. Daarin leg je vast wanneer je iets gaat publiceren, wat dat is, wie het gaat maken en wat het onderwerp is. Plan ruim vooruit en werk je planning direct bij als er onverhoopt een kink in de kabel komt.
  • Zorg voor een goede mix aan verschillende contentvormen. Dus niet alleen af en toe een blog of hier en daar een tweetje, maar probeer verschillende wapens in te zetten. Blogs, posts op social media, nieuwsbrieven, video’s, eventueel whitepapers – ze moeten elkaar allemaal versterken en vormen samen je contentmarketingstrategie.
  • Zorg ervoor dat je waardevolle, juiste informatie verschaft. Hemel jezelf niet op, maar wees objectief en ter zake kundig. Je bent goed in je vak, draag dat uit zonder het concreet te benoemen. Wees er daarbij niet bang voor dat je jouw vakkennis gratis weggeeft; alle informatie is toch al online vindbaar, en dan wil je het liefst dat mensen dat bij jou doen in plaats van bij de concurrent.
  • Voorkom amateuristische content, bijvoorbeeld blogs met taalfouten of slecht gemonteerde video’s. Als je content slordig oogt, kunnen mensen aannemen dat je ook wel slordig zal werken.
  • Zorg voor ritmiek en voorspelbaarheid door je aan je planning te houden. Staat er in je planning dat je elke week een blog wilt plaatsen en elke maand een nieuwsbrief wilt verzenden? Doe dat dan ook. Publiek moet je opbouwen en dat lukt alleen als je structuur aanhoudt. Als het journaal elke dag op een ander tijdstip zou zijn, zouden er ook veel minder mensen naar kijken.
  • Maak dus wekelijks, of wellicht zelfs dagelijks, actief ruimte in je agenda vrij voor je contentmarketing. Door het concreet in te plannen, voorkom je dat het in de hectiek van de werkweek onderaan alle lijstjes belandt en uiteindelijk wegzakt.


Door heldere doelen te stellen, een goed plan te smeden en bovenstaande tips vervolgens uit te voeren, is het mogelijk om binnen mum van tijd een mooie start te maken met goede contentmarketing.


Lukt dat je niet, bijvoorbeeld omdat je geen kaas hebt gegeten van tekstschrijven of omdat je simpelweg de tijd niet krijgt vrijgemaakt om er goed voor te gaan zitten? Dan is het tijd om een copywriter in de arm te nemen. Een copywriter neemt zowel het uitwerken van een goede strategie als de daadwerkelijke contentcreatie geheel uit handen. Benieuwd hoe dat werkt? Lees er hier meer over.

door Martijn 20 apr., 2024
Na de titel is de inleiding het belangrijkste deel van elke tekst. De inleiding bepaalt of een lezer je tekst gaat lezen en schept verwachtingen, die je dus moet waarmaken. Maar hoe schrijf je een goede inleiding? Wat moet je concreet doen om een optimale inleiding te krijgen? Inleidingen en titels zijn de reden dat veel tekstschrijvers geen tarief per woord, maar een uurtarief hanteren. Over een inleiding van vijftig woorden kun je zo een kwartier tot een half uur doen. Hetzelfde geldt voor een titel van acht woorden. Het zijn bovendien stukjes tekst die een goede tekstschrijver doorgaans meerdere keren aanpast en telkens herziet, totdat het eindresultaat op papier staat. Dat is niet voor niets. Goede inleidingen maken het verschil. Ze zorgen ervoor dat je je lezer binnenhaalt en warm maakt om de rest van de tekst te lezen. Met de titel heb je de aandacht getrokken en de klik – als het digitale tekst betreft – binnengehaald. Nu is het zaak om je lezer zover te krijgen de hele tekst te consumeren. Maar hoe doe je dat? Doel van een inleiding Iedere tekst heeft een onderwerp, een doelgroep en een doel. Dat die drie zaken uit de inleiding blijken – al dan niet impliciet – is meer dan logisch. Dat betekent niet dat je concreet je doelgroep of het doel van je tekst moet benoemen, maar aan je lezers moet je wel helder maken waar je tekst over gaat en wat je als lezer kunt verwachten. In een goede inleiding doe je echter wat meer dan dat. Je wilt je lezer immers binnenhengelen en overtuigen de hele tekst uit te lezen. Dat wil je doen door zijn interesse te prikkelen en iets aan te bieden dat erom vraagt om verder te lezen. Je wilt nieuwsgierigheid kweken. Dat alles maakt het niet zo eenvoudig om een goede inleiding te schrijven, zeker niet in één keer. Maar hoe ga je dan te werk bij het schrijven van een goede inleiding? Daarvoor kun je drie tips toepassen. Tip 1: Schrijf je inleiding als laatste. We zijn geneigd een tekst chronologisch te schrijven: beginnen bij de titel en eindigen bij de conclusie. Voor eenvoudige teksten werkt dat vaak ook wel. Maar dikwijls heb je, wanneer je begint met schrijven, nog niet helemaal scherp hoe je tekst straks is opgebouwd. Daarom werkt het veel beter om je inleiding niet als eerste, maar als laatste te schrijven. Schrijf eerst je hele tekst. Vergeet de inleiding daarbij nog even. Begin gewoon met je verhaal en maak het helemaal af. Ga tot slot terug naar het begin van de tekst: welke inleiding zou je hier nu voor kunnen zetten, die maakt dat mensen deze tekst gaan lezen? Omdat je nu de hele tekst verder al voltooid hebt, zul je merken dat het schrijven van die inleiding veel gemakkelijker gaat. Je zit niet meer minutenlang naar een wit scherm te staren. Dat komt doordat het verhaal nu helder in je hoofd zit – sterker nog: het staat op papier! – en dat maakt dat je er veel makkelijker een passende inleiding bij kunt schrijven. Tip 2: Stel een vraag of maak een concreet statement. In de meeste teksten beantwoord je een vraag of onderbouw je een mening of inzicht. Die vraag concreet stellen, of een boude bewering doen, helpt enorm om je inleiding prikkelend en interessant te maken. Ook als dat statement niet eens het hoofdonderwerp van je tekst is. Stel: je schrijft een tekst over hoe fokprogramma’s voor beschermde diersoorten werken. Een prikkelend statement zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn: “ Diersoort X is ernstig bedreigd: wereldwijd is 99 procent van de populatie inmiddels verdwenen. ” Dat heeft op zichzelf nog niets met de inhoud van zo’n fokprogramma te maken, maar het is een duidelijk statement dat vraagt om doorlezen. Zoek dus naar iets dat je kunt neerzetten of vragen in je inleiding, dat maakt dat een lezer besluit: deze tekst ga ik uitlezen. Zie je de concrete vragen die ik zelf in de inleiding van deze tekst gesteld heb? Tip 3: Kort, korter, kortst. Je tekst is natuurlijk ontzettend interessant geworden en zit boordevol waardevolle inzichten. Lekker bezig! En al die inzichten wil je alvast een beetje kietelen in de inleiding… toch? Nee, zo werkt het helaas niet. Korte inleidingen werken goed. Kortere werken beter, en kortste werken het best. Dwing jezelf om je inleidingen in te korten en zo bondig mogelijk te maken. Haal bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden weg. Schrijf actief in plaats van passief. Verwijs nog niet naar bronnen en wees niet te genuanceerd – dat kan later nog wel. Heb je vijf zinnen inleiding op papier staan? Probeer het naar drie à vier terug te snoeien.  Een bonustip in dit verlengde: in veel digitale content lees je verbindingszinnetjes als: “ Hoe dat precies zit, lees je in dit artikel. ” Een enorme dooddoener: uiteraard lees je dat in dit artikel, want anders stond het niet op mijn beeldscherm. Haal dat soort zinnetjes dus sowieso weg – ook als je ze om SEO -redenen hebt gebruikt. Stel in plaats daarvan een interessante vraag, of eindig gewoon met de zin die ervoor stond. Je zult zien dat je ingekorte inleiding direct scherper aanvoelt. Op zoek naar meer schrijftips? Stuur me gerust een berichtje !
door Martijn 13 apr., 2024
Sinds de lancering van ChatGPT zijn er tientallen, misschien wel honderden AI-tools gekomen die teksten genereren. De aanvankelijke verwachting was dat het werkaanbod voor tekstschrijvers daardoor zou opdrogen. In de praktijk gebeurt nu echter het tegenoverstelde. Hoe komt dat? “Geef me tien tips voor het opzetten van een eigen onderneming in Nederland en werk elke tip uit in honderd woorden.” Zomaar een prompt die je aan ChatGPT – of een andere AI-tool die teksten genereert – kunt aanbieden. Het resultaat is een prima uitgangspunt voor een bruikbaar artikeltje dat je op je website zou kunnen plaatsen. Daar heb je dan eigenlijk geen tekstschrijver meer voor nodig. Toch? Toen ChatGPT eind 2022 gelanceerd werd, was dat de verwachting: we gaan de bulk van het schrijfwerk voortaan door AI laten doen, en zelf hoeven we alleen maar aan te vullen, te schaven en te polijsten. De realiteit is dat tekstschrijvers het steeds drukker krijgen – niet ondanks AI, maar juist dankzij AI. Dat heeft alles te maken met drie grondoorzaken: AI heeft bronmateriaal nodig om uit te putten. Als bedrijf, ondernemer of website-eigenaar wil je onderdeel uitmaken van dat bronmateriaal. Dat bereiken is een stuk ingewikkelder dan old school SEO toepassen, waardoor de toegevoegde waarde van een goede tekstschrijver groeit. Ik zal deze drie grondoorzaken kort toelichten. Bronmateriaal voor AI AI verzint niets zelf. Het verzamelt grote aantallen datapunten en combineert die tot één geheel. Als je ChatGPT vraagt naar een gouden tip voor een obscuur restaurant in Rome, dan zal de tool nooit een tip aanleveren die nog niet online staat. Die kan hij immers niet weten, want hij kent Rome helemaal niet. ChatGPT kan alleen analyseren wat er zoal online staat over Rome. AI kan dus alleen functioneren als het bronmateriaal dat online staat, van goede kwaliteit is en bovendien up-to-date wordt gehouden. Als er een nieuw soort verf op de markt komt, zal een mens daarover moeten publiceren voordat ChatGPT het in jouw top-zoveel lijstje over de beste soorten verf kan opnemen. Dat publiceren kan zo’n mens best met behulp van AI doen, maar het initiatief van het ontstaan van deze nieuwe kennis is en blijft mensenwerk. Zeker voorlopig. Word onderdeel van veelgebruikt bronmateriaal Het SEO-spelletje dat we jaren, wellicht zelfs decennia, met elkaar hebben gespeeld, raakt door de AI-ontwikkeling wat achterhaald. Zoekmachines en browsers gaan in de nabije toekomst steeds meer werken op basis van AI-modellen. Als je nu een zoekopdracht invoert in Google, krijg je zoekresultaten aangeboden op basis van SEO (en betaalde resultaten op basis van SEA, maar dat even terzijde). Bedrijven investeren grof geld in SEO omdat ‘op 1 staan’ in Google enorm waardevol is. Het is een garantie op grote hoeveelheden bezoekers op je website. Dat gaat allemaal veranderen. Bedrijven als Google, Microsoft en Apple zijn achter de schermen druk bezig met het implementeren van allerlei AI-tooling in hun diensten. Het gevolg daarvan is onder meer dat onze browse- en zoekervaring op internet de komende jaren sterk gaat veranderen. Het traditionele ‘lijstje met zoekresultaten’ gaat verdwijnen. Browsers gaan je veel meer gepersonaliseerde dashboards met informatie tonen, waarin content vanuit allerlei relevante bronnen voor je is samengeveegd in één overzicht dat helemaal is toegespitst op jouw specifieke situatie, hulpvraag en omstandigheden. Op 1 staan in Google gaat dus verdwijnen. In plaats daarvan wordt het voor bedrijven ontzettend waardevol om door AI-tools opgemerkt te worden en als bronmateriaal gebruikt te worden in de gepersonaliseerde dashboards van de toekomst. Maar hoe doe je dat? Toegevoegde waarde van tekstschrijvers in het AI-tijdperk Stel, over een jaar of drie zoek ik online naar tips over hoe ik mijn eigen badkamer kan verbouwen. Microsoft Copilot (de AI-assistent van Microsoft) of Google Gemini (die van Google) helpen me met mijn zoektocht en verzamelen allerlei praktische tips voor me, toegespitst op mijn situatie. De tool weet dat ik bijvoorbeeld driehoog in Eindhoven woon en dat mijn budget beperkt is. Met gerichte vragen brengt mijn AI-assistent haarfijn in kaart wat mijn wensen en eisen zijn. Daar rolt een mooie verzameling informatie uit die voor mij ontzettend waardevol en relevant is. Uiteindelijk ga ik tot actie over en ga ik mijn badkamer verbouwen. Ik moet dus bouwmaterialen aanschaffen. Waar ga ik dat doen? Bij de partijen die mijn AI-assistent als bron heeft gebruikt om me van al die relevante informatie te voorzien. Dikke kans dat dat de bekende bouwmarkten in de regio Eindhoven zijn. Wil je met jouw bedrijf continu naar voren komen in dit soort AI-gegenereerde dashboards die jouw klanten in de nabije toekomst gaan gebruiken bij hun online zoektochten, dan zul je grote hoeveelheden oprecht waardevolle informatie op je website moeten hebben staan. En laat dát nou het werk van een tekstschrijver zijn. Conclusie: AI is een zegen voor tekstschrijvers Tekstschrijvers krijgen het drukker dan ooit. Elk bedrijf dat online actief is, heeft meer dan ooit behoefte aan waardevolle, kwalitatief hoogwaardige content. Niet meer alleen om op 1 te komen in Google, maar om in de toekomst überhaupt nog zichtbaar te zijn. Het gevolg van dit alles is drieledig: Het volume aan online content neemt exponentieel toe; Er ontstaat meer vraag naar contentmarketing ; De gemiddelde kwaliteit van content die online staat groeit. Het belang van een goede tekstschrijver is nog nooit zo cruciaal geweest. Thanks, ChatGPT!
Share by: