Blog Layout

Wat moet je absoluut wel, of juist niet, doen als je een copywriter inhuurt? Vijf praktische tips

Martijn • nov. 28, 2022

Elk bedrijf dat contentmarketing serieus neemt, gaat daarvoor tegenwoordig in zee met één of meerdere copywriters, oftewel: tekstschrijvers. Het belang van goede geschreven content is voor ondernemers dus vaak – terecht – wel helder. Toch weten ze lang niet altijd wat ze nu precies zelf moeten of kunnen doen om het optimale uit zo’n samenwerking te halen. Wat moet je nu absoluut wel, of juist echt niet, doen als je een tekstschrijver inhuurt? Met deze vijf praktische tips zorg je voor het optimale rendement uit de door jou ingehuurde copywriter.

 

‘Schrijf maar wat interessants, zolang het maar over [x] gaat’. Dat is zo ongeveer de copywriting-variant van het antwoord ‘doe maar wat’ als je aan een gast vraagt wat hij of zij wil drinken. De beste kastelein van de wereld kan niets met dat antwoord, net zoals de beste tekstschrijver ter wereld niets kan met zo’n briefing. In veel gevallen briefen ondernemers de door hen ingehuurde tekstschrijvers gelukkig wel wat beter dan dat, maar dit soort excessen komen helaas in de praktijk wel degelijk voor.


Dat is erg zonde, want als je als ondernemer eenmaal de stap hebt genomen om een copywriter in de arm te nemen, doe je dat vaak om duidelijke redenen. Bijvoorbeeld om je contentmarketing een boost te geven, om nu eindelijk eens serieus werk te maken van die hopeloos verouderde websiteteksten of om nieuwsbrieven te gaan verzenden die wél iets opleveren. Allemaal uitstekende redenen om een tekstschrijver in te huren, maar ook met zo’n professional aan boord komt het rendement je niet zomaar aanwaaien.


Om het optimale uit de samenwerking met een copywriter te halen, zul je zelf ook wat moeite moeten investeren. Als je een schilder inhuurt zonder te vertellen welke kleuren je mooi vindt, is de kans immers klein dat je blij gaat zijn met het eindresultaat. Onderstaande tips, afkomstig uit de dagelijkse praktijk, helpen je een heel eind op weg en dekken de belangrijkste uitgangspunten af voor als je gaat samenwerken met een copywriter.

 

Tip 1: Stel een aantal doelstellingen op voor de middellange termijn

De content die je bij een copywriter bestelt, is een middel, geen doel – tenzij je een ghostwriter inhuurt voor je memoires, maar dat terzijde. Over het algemeen wil je met de teksten die de copywriter voor je schrijft, uiteindelijk een ander doel bereiken. Maar dat doel moet je dan wel concretiseren en bespreken met de tekstschrijver in kwestie.


Wil je meer traffic naar je website? Meer conversie? Werken aan je imago? Je expertise in jouw vakgebied tentoonspreiden? Er zijn tal van doelen die je kunt nastreven. Als de door jou ingehuurde copywriter weet wat jij uiteindelijk wilt bereiken – en dat kunnen meerdere dingen zijn – kan hij je helpen met het kiezen van de juiste insteek bij elke tekst. Zo is de kans het grootst dat je je doel ook daadwerkelijk bereikt.

 

Tip 2: Denk vanuit je klant, niet vanuit je bedrijf

Veel ondernemers zijn dol op hun vak. Zo dol, dat ze er honderduit over willen vertellen. Dat kan aanstekelijk werken, maar het is ook een valkuil: je denkt vooral vanuit jezelf en niet vanuit je (potentiële) klanten. De meeste mensen die bijvoorbeeld hun defecte auto naar de garage brengen, interesseert het geen zier wat er stuk is en hoe je het gaat oplossen: ze willen gewoon dat hun auto het weer gaat doen en liefst tegen zo laag mogelijke kosten.


Dat betekent niet dat je het alleen maar over lage kosten moet hebben en nooit content kunt besteden aan de reparatie van auto’s, maar het is goed om het belang en het referentiekader van je klanten altijd in je achterhoofd te houden. Wat is hun belang? Waarom zouden ze klant van je worden? Wat willen ze bereiken door bij jou hun geld uit te geven en tegen welke mogelijke belemmeringen lopen ze dan aan? Laat je tekstschrijver daarover schrijven en je zult merken dat je aansluiting bij je klanten gaat vinden.

 

Tip 3: Wees niet bang om je expertise te delen

Je bent geen ondernemer geworden om al je kennis en kunde gratis aan te bieden – het idee is dat klanten daarvoor betalen, nietwaar? Waarom zou je dan jouw expertise zomaar online gooien, voor iedereen gratis te raadplegen? Die spagaat leeft bij veel ondernemers, voornamelijk uit het mkb-segment. Je gaat toch de krenten uit de pap niet voor nop weggeven?


Twintig jaar geleden was dat wellicht zo, want toen ging je nu eenmaal naar de speciaalzaak als je specialistische informatie nodig had. Die informatiefunctie is voor een heel groot deel overgenomen door online content. Het grootste deel van je klanten gaat niet meer op de bonnefooi naar een speciaalzaak, maar start een online zoektocht. De partij die hen het best op weg helpt met waardevolle content, heeft de grootste kans om uiteindelijk iets te mogen verkopen aan die klant. Wees dus niet bang om je expertise wél gewoon te delen – het levert je uiteindelijk juist extra klanten en dus omzet op.


Deel je je expertise niet, dan doet je concurrent het wel. Dan heeft die klant alsnog ‘gratis’ toegang tot de door hem gezochte specialistische kennis, met één nadeel: als hij vervolgens iets wil kopen, doet hij het waarschijnlijk ook bij die concurrent.

 

Tip 4: Geef oprechte feedback en stel vragen als je twijfelt

Copywriters gaan beter schrijven als je ze feedback geeft. Net zoals een voetballer over het algemeen beter speelt voor een stadion vol enthousiaste supporters dan voor een lege tribune. En ja, dan mag daar ook best een fluitconcert bij zitten.


Met andere woorden: geef je copywriter oprechte feedback, ook als die kritisch is. We hebben een dikke huid, anders waren we wel wat anders gaan doen. Neem dus niet alle aangeleverde content voor lief, maar geef terug wat je ervan vindt en stel ook vragen als je keuzes niet begrijpt. Het kan goed zijn dat een keuze uitstekend uit te leggen is vanuit communicatief-technisch perspectief. In dat geval steek je er iets van op. Maar voor hetzelfde geld berust een keuze op een misverstand bij de copywriter.


Een tekstschrijver die je nooit feedback geeft, of alleen maar positieve, gaat nooit beter voor je schrijven. Vergelijk het met die voetballer: als die nooit gewezen wordt op iets wat hij kan verbeteren, zal hij dat ook nooit doen. Feedback geven is de volgende keer betere content krijgen voor je geld.

 

Tip 5: Vertrouw op de expertise van je copywriter

Je huurt een copywriter in omdat je, als het goed is, gebruik wilt maken van zijn expertise. Vertrouw daar dan ook op. Halve teksten rücksichtslos ombouwen, adviezen in de wind slaan en eigenlijk iedere stap willen micromanagen: de ideale ingrediënten voor een mislukte samenwerking. In dat geval kun je beter zelf de spreekwoordelijke pen oppakken en zien waar het schip strandt.


Wees er dus klaar voor om de touwtjes enigszins uit handen te geven en heb er vertrouwen in dat de door jou ingehuurde professional weet wat hij doet. Tekstschrijvers weten wat werkt – en trouwens ook wat niet werkt – omdat ze al vaker met het bijltje gehakt hebben. Als je graag beginnersfouten wilt maken, dan staat dat je natuurlijk vrij. Maar het is onnodig en vaak ook niet bevorderlijk voor je bedrijf. Wil je je doelen zo snel en goed mogelijk bereiken, vertrouw dan op de expertise van je copywriter.


door Martijn 20 apr., 2024
Na de titel is de inleiding het belangrijkste deel van elke tekst. De inleiding bepaalt of een lezer je tekst gaat lezen en schept verwachtingen, die je dus moet waarmaken. Maar hoe schrijf je een goede inleiding? Wat moet je concreet doen om een optimale inleiding te krijgen? Inleidingen en titels zijn de reden dat veel tekstschrijvers geen tarief per woord, maar een uurtarief hanteren. Over een inleiding van vijftig woorden kun je zo een kwartier tot een half uur doen. Hetzelfde geldt voor een titel van acht woorden. Het zijn bovendien stukjes tekst die een goede tekstschrijver doorgaans meerdere keren aanpast en telkens herziet, totdat het eindresultaat op papier staat. Dat is niet voor niets. Goede inleidingen maken het verschil. Ze zorgen ervoor dat je je lezer binnenhaalt en warm maakt om de rest van de tekst te lezen. Met de titel heb je de aandacht getrokken en de klik – als het digitale tekst betreft – binnengehaald. Nu is het zaak om je lezer zover te krijgen de hele tekst te consumeren. Maar hoe doe je dat? Doel van een inleiding Iedere tekst heeft een onderwerp, een doelgroep en een doel. Dat die drie zaken uit de inleiding blijken – al dan niet impliciet – is meer dan logisch. Dat betekent niet dat je concreet je doelgroep of het doel van je tekst moet benoemen, maar aan je lezers moet je wel helder maken waar je tekst over gaat en wat je als lezer kunt verwachten. In een goede inleiding doe je echter wat meer dan dat. Je wilt je lezer immers binnenhengelen en overtuigen de hele tekst uit te lezen. Dat wil je doen door zijn interesse te prikkelen en iets aan te bieden dat erom vraagt om verder te lezen. Je wilt nieuwsgierigheid kweken. Dat alles maakt het niet zo eenvoudig om een goede inleiding te schrijven, zeker niet in één keer. Maar hoe ga je dan te werk bij het schrijven van een goede inleiding? Daarvoor kun je drie tips toepassen. Tip 1: Schrijf je inleiding als laatste. We zijn geneigd een tekst chronologisch te schrijven: beginnen bij de titel en eindigen bij de conclusie. Voor eenvoudige teksten werkt dat vaak ook wel. Maar dikwijls heb je, wanneer je begint met schrijven, nog niet helemaal scherp hoe je tekst straks is opgebouwd. Daarom werkt het veel beter om je inleiding niet als eerste, maar als laatste te schrijven. Schrijf eerst je hele tekst. Vergeet de inleiding daarbij nog even. Begin gewoon met je verhaal en maak het helemaal af. Ga tot slot terug naar het begin van de tekst: welke inleiding zou je hier nu voor kunnen zetten, die maakt dat mensen deze tekst gaan lezen? Omdat je nu de hele tekst verder al voltooid hebt, zul je merken dat het schrijven van die inleiding veel gemakkelijker gaat. Je zit niet meer minutenlang naar een wit scherm te staren. Dat komt doordat het verhaal nu helder in je hoofd zit – sterker nog: het staat op papier! – en dat maakt dat je er veel makkelijker een passende inleiding bij kunt schrijven. Tip 2: Stel een vraag of maak een concreet statement. In de meeste teksten beantwoord je een vraag of onderbouw je een mening of inzicht. Die vraag concreet stellen, of een boude bewering doen, helpt enorm om je inleiding prikkelend en interessant te maken. Ook als dat statement niet eens het hoofdonderwerp van je tekst is. Stel: je schrijft een tekst over hoe fokprogramma’s voor beschermde diersoorten werken. Een prikkelend statement zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn: “ Diersoort X is ernstig bedreigd: wereldwijd is 99 procent van de populatie inmiddels verdwenen. ” Dat heeft op zichzelf nog niets met de inhoud van zo’n fokprogramma te maken, maar het is een duidelijk statement dat vraagt om doorlezen. Zoek dus naar iets dat je kunt neerzetten of vragen in je inleiding, dat maakt dat een lezer besluit: deze tekst ga ik uitlezen. Zie je de concrete vragen die ik zelf in de inleiding van deze tekst gesteld heb? Tip 3: Kort, korter, kortst. Je tekst is natuurlijk ontzettend interessant geworden en zit boordevol waardevolle inzichten. Lekker bezig! En al die inzichten wil je alvast een beetje kietelen in de inleiding… toch? Nee, zo werkt het helaas niet. Korte inleidingen werken goed. Kortere werken beter, en kortste werken het best. Dwing jezelf om je inleidingen in te korten en zo bondig mogelijk te maken. Haal bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden weg. Schrijf actief in plaats van passief. Verwijs nog niet naar bronnen en wees niet te genuanceerd – dat kan later nog wel. Heb je vijf zinnen inleiding op papier staan? Probeer het naar drie à vier terug te snoeien.  Een bonustip in dit verlengde: in veel digitale content lees je verbindingszinnetjes als: “ Hoe dat precies zit, lees je in dit artikel. ” Een enorme dooddoener: uiteraard lees je dat in dit artikel, want anders stond het niet op mijn beeldscherm. Haal dat soort zinnetjes dus sowieso weg – ook als je ze om SEO -redenen hebt gebruikt. Stel in plaats daarvan een interessante vraag, of eindig gewoon met de zin die ervoor stond. Je zult zien dat je ingekorte inleiding direct scherper aanvoelt. Op zoek naar meer schrijftips? Stuur me gerust een berichtje !
door Martijn 13 apr., 2024
Sinds de lancering van ChatGPT zijn er tientallen, misschien wel honderden AI-tools gekomen die teksten genereren. De aanvankelijke verwachting was dat het werkaanbod voor tekstschrijvers daardoor zou opdrogen. In de praktijk gebeurt nu echter het tegenoverstelde. Hoe komt dat? “Geef me tien tips voor het opzetten van een eigen onderneming in Nederland en werk elke tip uit in honderd woorden.” Zomaar een prompt die je aan ChatGPT – of een andere AI-tool die teksten genereert – kunt aanbieden. Het resultaat is een prima uitgangspunt voor een bruikbaar artikeltje dat je op je website zou kunnen plaatsen. Daar heb je dan eigenlijk geen tekstschrijver meer voor nodig. Toch? Toen ChatGPT eind 2022 gelanceerd werd, was dat de verwachting: we gaan de bulk van het schrijfwerk voortaan door AI laten doen, en zelf hoeven we alleen maar aan te vullen, te schaven en te polijsten. De realiteit is dat tekstschrijvers het steeds drukker krijgen – niet ondanks AI, maar juist dankzij AI. Dat heeft alles te maken met drie grondoorzaken: AI heeft bronmateriaal nodig om uit te putten. Als bedrijf, ondernemer of website-eigenaar wil je onderdeel uitmaken van dat bronmateriaal. Dat bereiken is een stuk ingewikkelder dan old school SEO toepassen, waardoor de toegevoegde waarde van een goede tekstschrijver groeit. Ik zal deze drie grondoorzaken kort toelichten. Bronmateriaal voor AI AI verzint niets zelf. Het verzamelt grote aantallen datapunten en combineert die tot één geheel. Als je ChatGPT vraagt naar een gouden tip voor een obscuur restaurant in Rome, dan zal de tool nooit een tip aanleveren die nog niet online staat. Die kan hij immers niet weten, want hij kent Rome helemaal niet. ChatGPT kan alleen analyseren wat er zoal online staat over Rome. AI kan dus alleen functioneren als het bronmateriaal dat online staat, van goede kwaliteit is en bovendien up-to-date wordt gehouden. Als er een nieuw soort verf op de markt komt, zal een mens daarover moeten publiceren voordat ChatGPT het in jouw top-zoveel lijstje over de beste soorten verf kan opnemen. Dat publiceren kan zo’n mens best met behulp van AI doen, maar het initiatief van het ontstaan van deze nieuwe kennis is en blijft mensenwerk. Zeker voorlopig. Word onderdeel van veelgebruikt bronmateriaal Het SEO-spelletje dat we jaren, wellicht zelfs decennia, met elkaar hebben gespeeld, raakt door de AI-ontwikkeling wat achterhaald. Zoekmachines en browsers gaan in de nabije toekomst steeds meer werken op basis van AI-modellen. Als je nu een zoekopdracht invoert in Google, krijg je zoekresultaten aangeboden op basis van SEO (en betaalde resultaten op basis van SEA, maar dat even terzijde). Bedrijven investeren grof geld in SEO omdat ‘op 1 staan’ in Google enorm waardevol is. Het is een garantie op grote hoeveelheden bezoekers op je website. Dat gaat allemaal veranderen. Bedrijven als Google, Microsoft en Apple zijn achter de schermen druk bezig met het implementeren van allerlei AI-tooling in hun diensten. Het gevolg daarvan is onder meer dat onze browse- en zoekervaring op internet de komende jaren sterk gaat veranderen. Het traditionele ‘lijstje met zoekresultaten’ gaat verdwijnen. Browsers gaan je veel meer gepersonaliseerde dashboards met informatie tonen, waarin content vanuit allerlei relevante bronnen voor je is samengeveegd in één overzicht dat helemaal is toegespitst op jouw specifieke situatie, hulpvraag en omstandigheden. Op 1 staan in Google gaat dus verdwijnen. In plaats daarvan wordt het voor bedrijven ontzettend waardevol om door AI-tools opgemerkt te worden en als bronmateriaal gebruikt te worden in de gepersonaliseerde dashboards van de toekomst. Maar hoe doe je dat? Toegevoegde waarde van tekstschrijvers in het AI-tijdperk Stel, over een jaar of drie zoek ik online naar tips over hoe ik mijn eigen badkamer kan verbouwen. Microsoft Copilot (de AI-assistent van Microsoft) of Google Gemini (die van Google) helpen me met mijn zoektocht en verzamelen allerlei praktische tips voor me, toegespitst op mijn situatie. De tool weet dat ik bijvoorbeeld driehoog in Eindhoven woon en dat mijn budget beperkt is. Met gerichte vragen brengt mijn AI-assistent haarfijn in kaart wat mijn wensen en eisen zijn. Daar rolt een mooie verzameling informatie uit die voor mij ontzettend waardevol en relevant is. Uiteindelijk ga ik tot actie over en ga ik mijn badkamer verbouwen. Ik moet dus bouwmaterialen aanschaffen. Waar ga ik dat doen? Bij de partijen die mijn AI-assistent als bron heeft gebruikt om me van al die relevante informatie te voorzien. Dikke kans dat dat de bekende bouwmarkten in de regio Eindhoven zijn. Wil je met jouw bedrijf continu naar voren komen in dit soort AI-gegenereerde dashboards die jouw klanten in de nabije toekomst gaan gebruiken bij hun online zoektochten, dan zul je grote hoeveelheden oprecht waardevolle informatie op je website moeten hebben staan. En laat dát nou het werk van een tekstschrijver zijn. Conclusie: AI is een zegen voor tekstschrijvers Tekstschrijvers krijgen het drukker dan ooit. Elk bedrijf dat online actief is, heeft meer dan ooit behoefte aan waardevolle, kwalitatief hoogwaardige content. Niet meer alleen om op 1 te komen in Google, maar om in de toekomst überhaupt nog zichtbaar te zijn. Het gevolg van dit alles is drieledig: Het volume aan online content neemt exponentieel toe; Er ontstaat meer vraag naar contentmarketing ; De gemiddelde kwaliteit van content die online staat groeit. Het belang van een goede tekstschrijver is nog nooit zo cruciaal geweest. Thanks, ChatGPT!
Share by: