De titel is de duurste zin van elk artikel. Of het nu een krantenartikel, een blog voor op een website of een reclameadvertentie is, de titel is altijd het meest kostbaar. Niet alleen omdat de tekstschrijver waarschijnlijk het langst heeft gedaan over die titel vergeleken met andere zinnen, maar ook omdat de titel de meeste invloed heeft op het al dan niet realiseren van het doel van de tekst. Maar waarom zijn titels zo belangrijk, en hoe bedenk je dan een goede titel? Tijd voor een korte uitleg.
Ik schrijf wekelijks artikelen en blogs voor uiteenlopende typen klanten. Van grote B2B-partijen tot particulieren met een eigen website. Bij elke tekst die ik aanlever, vraag ik actief om feedback en dring ik aan op een feedbackronde. Niet omdat ik zo graag een feedbackronde wil verkopen – voor feedbackrondes reken ik niets extra’s – maar omdat feedback de tekst beter maakt en er bovendien voor zorgt dat de volgende tekst ook beter aansluit bij de verwachtingen. De zin waar vervolgens het vaakst feedback op volgt, is de titel.
Dat is ook niet zo gek, want titels vragen aandacht. Ze staan groot in beeld en vallen – als het goed is – nogal op. Klanten willen dus een goede titel en ik wil graag een goede titel aanleveren. Dat lukt lang niet in één keer en dat is prima. Soms stoei ik dusdanig lang met een titel, dat ik een tekst maar inlever met twee of drie potentiële titels. De klant kan dan de beste kiezen. Het gaat erom dat we samen tot een sterk mogelijke titel komen.
Dat titels belangrijk zijn, voelt iedereen op z’n klompen aan. Maar waarom is dat eigenlijk zo? Drie redenen:
Reden genoeg dus om aandacht te schenken aan elke titel. Maar hoe ga je nu in de praktijk te werk om een goede titel te bedenken?
Bij ieder artikel dat ik schrijf, bedenk ik één titel vooraf, maar weet ik vrijwel zeker dat ik die achteraf nog ga wijzigen of geheel ga vervangen. Ik schrijf die eerste titel met name om mezelf richting te geven: een soort punt op de horizon om naartoe te schrijven.
Als het artikel later gereed is, keer ik als laatste terug naar de titel. Die moet nu aangepast worden, of er moet een geheel nieuwe komen. Daarbij let ik op drie kenmerken:
Al met al staat een oprecht goede titel nog niet zo één, twee, drie op papier. Er gaat soms behoorlijk wat denkwerk aan vooraf en vaak moet een titel nog fors gepolijst worden na de eerste versie. Maar dat loont, want een goede titel nodigt uit tot lezen en zorgt ervoor dat je je doelgroep bereikt. Het maakt dat het schrijven van de tekst zelf überhaupt zin heeft. Een goede titel kan elke tekst maken of breken. Niet zo gek dus dat het, zowel letterlijk als figuurlijk, de duurste zin in ieder artikel is!
Op zoek naar meer schrijftips of hulp nodig met artikelen en titels? Neem gerust even contact met me op!
"Ik werk sinds een aantal jaren samen met Martijn. Eerst voor de online content voor de website, nu ook als mijn eigen ghostwriter en voor klanten als Emerce en 53 Graden Noord. Deadlines worden gehaald, onderlinge afstemming gaat soepel en feedback neemt hij ter harte.
Kroese Tekst & Taal is een betrouwbare partij die ik warm aanbeveel."
- Thomas Lapperre, eigenaar van marketingbureau Bloeise
"Ik merkte gelijk dat Martijn een uniek gevoel heeft voor tekst. Hij voelde na één korte introductie feilloos aan hoe wij als merk met onze klanten en kijkers willen communiceren. Verder is het ook gewoon heel prettig om met Martijn samen te werken. Hij ontlast je niet alleen, maar denkt met je mee en draagt ook echt actief bij. Precies waar we naar op zoek waren."
- Colea Weis, Head of Marketing bij Comedy Central NL
Bedankt voor uw inschrijving!
Oei, daar is iets verkeerd gegaan!
Probeer het nogmaals.
Alle rechten voorbehouden | Kroese Tekst & Taal