Blog Layout

Drie effectieve vormen van marketing die je gratis kunt uitvoeren

Martijn • aug. 15, 2023

Meer dan 50 procent van de bedrijven uit het zzp- en mkb-segment doet niet of nauwelijks aan marketing, of pakt marketing ongestructureerd en willekeurig aan. Veel ondernemers zijn te druk met het dagelijkse reilen en zeilen van hun zaak en komen helemaal niet aan marketing toe. Dat terwijl effectieve marketing helemaal niet veel geld of tijd hoeft te kosten. Drie van de meest effectieve vormen van marketing zijn heel simpel om uit te voeren en eigenlijk geschikt voor elk bedrijf.


Bij het woord ‘marketing’ denken veel mensen aan grote campagnes, kostbare tv-commercials en peperdure betaalde advertentieplekken. Dat komt deels doordat de manier waarop veel kleinere ondernemers marketing aanpakken inderdaad een kostbare aangelegenheid is. Ze adverteren in commerciële vakbladen, sponsoren lokale verenigingen en kopen reclames in op billboards en op andere openbare plekken. Allemaal vormen van marketing die een hoop geld kosten en waarvan het effect bovendien lang niet altijd duidelijk is, als er al een effect is.


In gesprek met ondernemers uit het mkb- en zzp-segment raad ik dan ook vaak aan om, als er nog geen heldere marketingstrategie is, met dit soort vormen van marketing te stoppen of er helemaal niet aan te beginnen. Het belangrijkste doel van marketing is het genereren van meer inkomsten en dus winst. En dat gaat het makkelijkst als je de kosten laag houdt. De beste marketingvormen voor kleine en/of startende ondernemingen zijn dan ook marketingvormen die goedkoop of zelfs gratis uit te voeren zijn. Er zijn er drie die ik standaard aanraad:

  1. Contentmarketing;
  2. Nieuwsbrief;
  3. Social media marketing.


Het mooie is dat ze heel eenvoudig zijn om uit te voeren en voor bijna elk bedrijf geschikt zijn. Onderstaand licht ik ze alle drie kort toe.

 

1: Contentmarketing


Veel ondernemers hebben wel een bedrijfswebsite, maar vaak gebeurt er op die site niets. Er zijn geen updates, er wordt geen nieuws geplaatst en er staat geen waardevolle informatie op. Soms staat er zelfs achterhaalde informatie online.


Het idee dat mensen je website primair bezoeken om je openingstijden, telefoonnummer en bedrijfsprofiel te lezen, is een achterhaalde gedachte uit het web 1.0-tijdperk. Google en andere platforms hebben dit soort klantreizen bijna volledig overgenomen. Je bedrijfswebsite is een marketingtool, geschikt om aan je naamsbekendheid en autoriteit in je branche te werken. Maar daarvoor moet je wel aan contentmarketing doen.


Contentmarketing betekent niets meer of minder dan het regelmatig plaatsen van waardevolle, informatieve content op je website. Zo genereer je online traffic, wek je vertrouwen en bouw je aan je status als autoriteit in je vakgebied. Je deelt interessante inzichten en trends vanuit jouw vakgebied, met als resultaat dat mensen voor jouw bedrijf kiezen als ze iets nodig hebben. Contentmarketing is nagenoeg gratis, als je zelf een beetje kunt schrijven, en levert een hoop op. Het is één van de effectiefste vormen van marketing. Zelfs als je een tekstschrijver inhuren moet, is contentmarketing nog een erg lucratieve vorm van marketing, zowel voor multinationals als voor de autogarage op de hoek.

 

2: Nieuwsbrief


Dacht je dat nieuwsbrieven bij iedereen standaard in de spamfolder verdwijnen en nooit gelezen worden? Denk dan nog maar eens. Ondernemers zijn vaak verrast als ik ze vertel dat de online nieuwsbrief nog altijd één van de meest effectieve marketingvormen is. De reden? Een nieuwsbrief is één van de weinige middelen waarmee jij naar je klanten kunt stappen, in plaats van andersom.


Uiteraard komt er één en ander kijken bij het verzenden van een nieuwsbrief. Je moet klantgegevens gaan uitvragen en bewaren, en dat moet uiteraard conform de AVG. Daarnaast moet je werken met een handige e-mailtool en zorgen voor structuur en interessante content. Toch loont het de moeite, want ook al opent maar een paar procent van de ontvangers de linkjes in jouw nieuwsbrief, dan nog levert het je een hoop extra traffic op, afhankelijk van het aantal ontvangers. Onderhoud je een paar jaar achtereen structureel een goede nieuwsbrief, dan kan een nieuwsbrief je zomaar tientallen extra transacties per stuk opleveren. Zelfs als je het schrijven van je nieuwsbrief uitbesteedt, is het een investering die je eenvoudig terugverdient.

 

3: Social media marketing


Dit is misschien nog wel de makkelijkste vorm van gratis marketing, omdat het zo snel en simpel werkt. Maak een bedrijfspagina op populaire social media en zorg dat je elke werkdag iets plaatst. Dat kan al zo eenvoudig zijn als een goede foto met een leuk onderschrift. Letterlijk elk bedrijf kan hiervan profiteren: of je nu een slagerij, kapsalon of cafetaria hebt, er is altijd wel een leuke aanbieding, een nieuwtje of iets anders om te delen met je volgers.


Reken maar dat social media marketing je veel oplevert: het zorgt ervoor dat mensen aan jou denken op het moment dat ze naar de kapper willen of een patatje willen bestellen. Ook voor grotere ondernemingen en organisaties is social media marketing heel geschikt. Informatie verspreidt zich via sociale media nu eenmaal snel, en dat is precies wat je wilt als het om jouw marketinguitingen gaat. Je kunt social media marketing bovendien eenvoudig combineren met contentmarketing.

 

Op zoek naar meer informatie over deze heel effectieve, kostenefficiënte vormen van marketing? Of hulp nodig bij het opstarten ervan? Neem dan contact met me op, en ik kijk graag vrijblijvend met je mee.


door Martijn 20 apr., 2024
Na de titel is de inleiding het belangrijkste deel van elke tekst. De inleiding bepaalt of een lezer je tekst gaat lezen en schept verwachtingen, die je dus moet waarmaken. Maar hoe schrijf je een goede inleiding? Wat moet je concreet doen om een optimale inleiding te krijgen? Inleidingen en titels zijn de reden dat veel tekstschrijvers geen tarief per woord, maar een uurtarief hanteren. Over een inleiding van vijftig woorden kun je zo een kwartier tot een half uur doen. Hetzelfde geldt voor een titel van acht woorden. Het zijn bovendien stukjes tekst die een goede tekstschrijver doorgaans meerdere keren aanpast en telkens herziet, totdat het eindresultaat op papier staat. Dat is niet voor niets. Goede inleidingen maken het verschil. Ze zorgen ervoor dat je je lezer binnenhaalt en warm maakt om de rest van de tekst te lezen. Met de titel heb je de aandacht getrokken en de klik – als het digitale tekst betreft – binnengehaald. Nu is het zaak om je lezer zover te krijgen de hele tekst te consumeren. Maar hoe doe je dat? Doel van een inleiding Iedere tekst heeft een onderwerp, een doelgroep en een doel. Dat die drie zaken uit de inleiding blijken – al dan niet impliciet – is meer dan logisch. Dat betekent niet dat je concreet je doelgroep of het doel van je tekst moet benoemen, maar aan je lezers moet je wel helder maken waar je tekst over gaat en wat je als lezer kunt verwachten. In een goede inleiding doe je echter wat meer dan dat. Je wilt je lezer immers binnenhengelen en overtuigen de hele tekst uit te lezen. Dat wil je doen door zijn interesse te prikkelen en iets aan te bieden dat erom vraagt om verder te lezen. Je wilt nieuwsgierigheid kweken. Dat alles maakt het niet zo eenvoudig om een goede inleiding te schrijven, zeker niet in één keer. Maar hoe ga je dan te werk bij het schrijven van een goede inleiding? Daarvoor kun je drie tips toepassen. Tip 1: Schrijf je inleiding als laatste. We zijn geneigd een tekst chronologisch te schrijven: beginnen bij de titel en eindigen bij de conclusie. Voor eenvoudige teksten werkt dat vaak ook wel. Maar dikwijls heb je, wanneer je begint met schrijven, nog niet helemaal scherp hoe je tekst straks is opgebouwd. Daarom werkt het veel beter om je inleiding niet als eerste, maar als laatste te schrijven. Schrijf eerst je hele tekst. Vergeet de inleiding daarbij nog even. Begin gewoon met je verhaal en maak het helemaal af. Ga tot slot terug naar het begin van de tekst: welke inleiding zou je hier nu voor kunnen zetten, die maakt dat mensen deze tekst gaan lezen? Omdat je nu de hele tekst verder al voltooid hebt, zul je merken dat het schrijven van die inleiding veel gemakkelijker gaat. Je zit niet meer minutenlang naar een wit scherm te staren. Dat komt doordat het verhaal nu helder in je hoofd zit – sterker nog: het staat op papier! – en dat maakt dat je er veel makkelijker een passende inleiding bij kunt schrijven. Tip 2: Stel een vraag of maak een concreet statement. In de meeste teksten beantwoord je een vraag of onderbouw je een mening of inzicht. Die vraag concreet stellen, of een boude bewering doen, helpt enorm om je inleiding prikkelend en interessant te maken. Ook als dat statement niet eens het hoofdonderwerp van je tekst is. Stel: je schrijft een tekst over hoe fokprogramma’s voor beschermde diersoorten werken. Een prikkelend statement zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn: “ Diersoort X is ernstig bedreigd: wereldwijd is 99 procent van de populatie inmiddels verdwenen. ” Dat heeft op zichzelf nog niets met de inhoud van zo’n fokprogramma te maken, maar het is een duidelijk statement dat vraagt om doorlezen. Zoek dus naar iets dat je kunt neerzetten of vragen in je inleiding, dat maakt dat een lezer besluit: deze tekst ga ik uitlezen. Zie je de concrete vragen die ik zelf in de inleiding van deze tekst gesteld heb? Tip 3: Kort, korter, kortst. Je tekst is natuurlijk ontzettend interessant geworden en zit boordevol waardevolle inzichten. Lekker bezig! En al die inzichten wil je alvast een beetje kietelen in de inleiding… toch? Nee, zo werkt het helaas niet. Korte inleidingen werken goed. Kortere werken beter, en kortste werken het best. Dwing jezelf om je inleidingen in te korten en zo bondig mogelijk te maken. Haal bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden weg. Schrijf actief in plaats van passief. Verwijs nog niet naar bronnen en wees niet te genuanceerd – dat kan later nog wel. Heb je vijf zinnen inleiding op papier staan? Probeer het naar drie à vier terug te snoeien.  Een bonustip in dit verlengde: in veel digitale content lees je verbindingszinnetjes als: “ Hoe dat precies zit, lees je in dit artikel. ” Een enorme dooddoener: uiteraard lees je dat in dit artikel, want anders stond het niet op mijn beeldscherm. Haal dat soort zinnetjes dus sowieso weg – ook als je ze om SEO -redenen hebt gebruikt. Stel in plaats daarvan een interessante vraag, of eindig gewoon met de zin die ervoor stond. Je zult zien dat je ingekorte inleiding direct scherper aanvoelt. Op zoek naar meer schrijftips? Stuur me gerust een berichtje !
door Martijn 13 apr., 2024
Sinds de lancering van ChatGPT zijn er tientallen, misschien wel honderden AI-tools gekomen die teksten genereren. De aanvankelijke verwachting was dat het werkaanbod voor tekstschrijvers daardoor zou opdrogen. In de praktijk gebeurt nu echter het tegenoverstelde. Hoe komt dat? “Geef me tien tips voor het opzetten van een eigen onderneming in Nederland en werk elke tip uit in honderd woorden.” Zomaar een prompt die je aan ChatGPT – of een andere AI-tool die teksten genereert – kunt aanbieden. Het resultaat is een prima uitgangspunt voor een bruikbaar artikeltje dat je op je website zou kunnen plaatsen. Daar heb je dan eigenlijk geen tekstschrijver meer voor nodig. Toch? Toen ChatGPT eind 2022 gelanceerd werd, was dat de verwachting: we gaan de bulk van het schrijfwerk voortaan door AI laten doen, en zelf hoeven we alleen maar aan te vullen, te schaven en te polijsten. De realiteit is dat tekstschrijvers het steeds drukker krijgen – niet ondanks AI, maar juist dankzij AI. Dat heeft alles te maken met drie grondoorzaken: AI heeft bronmateriaal nodig om uit te putten. Als bedrijf, ondernemer of website-eigenaar wil je onderdeel uitmaken van dat bronmateriaal. Dat bereiken is een stuk ingewikkelder dan old school SEO toepassen, waardoor de toegevoegde waarde van een goede tekstschrijver groeit. Ik zal deze drie grondoorzaken kort toelichten. Bronmateriaal voor AI AI verzint niets zelf. Het verzamelt grote aantallen datapunten en combineert die tot één geheel. Als je ChatGPT vraagt naar een gouden tip voor een obscuur restaurant in Rome, dan zal de tool nooit een tip aanleveren die nog niet online staat. Die kan hij immers niet weten, want hij kent Rome helemaal niet. ChatGPT kan alleen analyseren wat er zoal online staat over Rome. AI kan dus alleen functioneren als het bronmateriaal dat online staat, van goede kwaliteit is en bovendien up-to-date wordt gehouden. Als er een nieuw soort verf op de markt komt, zal een mens daarover moeten publiceren voordat ChatGPT het in jouw top-zoveel lijstje over de beste soorten verf kan opnemen. Dat publiceren kan zo’n mens best met behulp van AI doen, maar het initiatief van het ontstaan van deze nieuwe kennis is en blijft mensenwerk. Zeker voorlopig. Word onderdeel van veelgebruikt bronmateriaal Het SEO-spelletje dat we jaren, wellicht zelfs decennia, met elkaar hebben gespeeld, raakt door de AI-ontwikkeling wat achterhaald. Zoekmachines en browsers gaan in de nabije toekomst steeds meer werken op basis van AI-modellen. Als je nu een zoekopdracht invoert in Google, krijg je zoekresultaten aangeboden op basis van SEO (en betaalde resultaten op basis van SEA, maar dat even terzijde). Bedrijven investeren grof geld in SEO omdat ‘op 1 staan’ in Google enorm waardevol is. Het is een garantie op grote hoeveelheden bezoekers op je website. Dat gaat allemaal veranderen. Bedrijven als Google, Microsoft en Apple zijn achter de schermen druk bezig met het implementeren van allerlei AI-tooling in hun diensten. Het gevolg daarvan is onder meer dat onze browse- en zoekervaring op internet de komende jaren sterk gaat veranderen. Het traditionele ‘lijstje met zoekresultaten’ gaat verdwijnen. Browsers gaan je veel meer gepersonaliseerde dashboards met informatie tonen, waarin content vanuit allerlei relevante bronnen voor je is samengeveegd in één overzicht dat helemaal is toegespitst op jouw specifieke situatie, hulpvraag en omstandigheden. Op 1 staan in Google gaat dus verdwijnen. In plaats daarvan wordt het voor bedrijven ontzettend waardevol om door AI-tools opgemerkt te worden en als bronmateriaal gebruikt te worden in de gepersonaliseerde dashboards van de toekomst. Maar hoe doe je dat? Toegevoegde waarde van tekstschrijvers in het AI-tijdperk Stel, over een jaar of drie zoek ik online naar tips over hoe ik mijn eigen badkamer kan verbouwen. Microsoft Copilot (de AI-assistent van Microsoft) of Google Gemini (die van Google) helpen me met mijn zoektocht en verzamelen allerlei praktische tips voor me, toegespitst op mijn situatie. De tool weet dat ik bijvoorbeeld driehoog in Eindhoven woon en dat mijn budget beperkt is. Met gerichte vragen brengt mijn AI-assistent haarfijn in kaart wat mijn wensen en eisen zijn. Daar rolt een mooie verzameling informatie uit die voor mij ontzettend waardevol en relevant is. Uiteindelijk ga ik tot actie over en ga ik mijn badkamer verbouwen. Ik moet dus bouwmaterialen aanschaffen. Waar ga ik dat doen? Bij de partijen die mijn AI-assistent als bron heeft gebruikt om me van al die relevante informatie te voorzien. Dikke kans dat dat de bekende bouwmarkten in de regio Eindhoven zijn. Wil je met jouw bedrijf continu naar voren komen in dit soort AI-gegenereerde dashboards die jouw klanten in de nabije toekomst gaan gebruiken bij hun online zoektochten, dan zul je grote hoeveelheden oprecht waardevolle informatie op je website moeten hebben staan. En laat dát nou het werk van een tekstschrijver zijn. Conclusie: AI is een zegen voor tekstschrijvers Tekstschrijvers krijgen het drukker dan ooit. Elk bedrijf dat online actief is, heeft meer dan ooit behoefte aan waardevolle, kwalitatief hoogwaardige content. Niet meer alleen om op 1 te komen in Google, maar om in de toekomst überhaupt nog zichtbaar te zijn. Het gevolg van dit alles is drieledig: Het volume aan online content neemt exponentieel toe; Er ontstaat meer vraag naar contentmarketing ; De gemiddelde kwaliteit van content die online staat groeit. Het belang van een goede tekstschrijver is nog nooit zo cruciaal geweest. Thanks, ChatGPT!
Share by: