Drie effectieve vormen van marketing die je gratis kunt uitvoeren
Meer dan 50 procent van de bedrijven uit het zzp- en mkb-segment doet niet of nauwelijks aan marketing, of pakt marketing ongestructureerd en willekeurig aan. Veel ondernemers zijn te druk met het dagelijkse reilen en zeilen van hun zaak en komen helemaal niet aan marketing toe. Dat terwijl effectieve marketing helemaal niet veel geld of tijd hoeft te kosten. Drie van de meest effectieve vormen van marketing zijn heel simpel om uit te voeren en eigenlijk geschikt voor elk bedrijf.
Bij het woord ‘marketing’ denken veel mensen aan grote campagnes, kostbare tv-commercials en peperdure betaalde advertentieplekken. Dat komt deels doordat de manier waarop veel kleinere ondernemers marketing aanpakken inderdaad een kostbare aangelegenheid is. Ze adverteren in commerciële vakbladen, sponsoren lokale verenigingen en kopen reclames in op billboards en op andere openbare plekken. Allemaal vormen van marketing die een hoop geld kosten en waarvan het effect bovendien lang niet altijd duidelijk is, als er al een effect is.
In gesprek met ondernemers uit het mkb- en zzp-segment raad ik dan ook vaak aan om, als er nog geen heldere marketingstrategie is, met dit soort vormen van marketing te stoppen of er helemaal niet aan te beginnen. Het belangrijkste doel van marketing is het genereren van meer inkomsten en dus winst. En dat gaat het makkelijkst als je de kosten laag houdt. De beste marketingvormen voor kleine en/of startende ondernemingen zijn dan ook marketingvormen die goedkoop of zelfs gratis uit te voeren zijn. Er zijn er drie die ik standaard aanraad:
- Contentmarketing;
- Nieuwsbrief;
- Social media marketing.
Het mooie is dat ze heel eenvoudig zijn om uit te voeren en voor bijna elk bedrijf geschikt zijn. Onderstaand licht ik ze alle drie kort toe.
1: Contentmarketing
Veel ondernemers hebben wel een bedrijfswebsite, maar vaak gebeurt er op die site niets. Er zijn geen updates, er wordt geen nieuws geplaatst en er staat geen waardevolle informatie op. Soms staat er zelfs achterhaalde informatie online.
Het idee dat mensen je website primair bezoeken om je openingstijden, telefoonnummer en bedrijfsprofiel te lezen, is een achterhaalde gedachte uit het web 1.0-tijdperk. Google en andere platforms hebben dit soort klantreizen bijna volledig overgenomen. Je bedrijfswebsite is een marketingtool, geschikt om aan je naamsbekendheid en autoriteit in je branche te werken. Maar daarvoor moet je wel aan contentmarketing doen.
Contentmarketing betekent niets meer of minder dan het regelmatig plaatsen van waardevolle, informatieve content op je website. Zo genereer je online traffic, wek je vertrouwen en bouw je aan je status als autoriteit in je vakgebied. Je deelt interessante inzichten en trends vanuit jouw vakgebied, met als resultaat dat mensen voor jouw bedrijf kiezen als ze iets nodig hebben. Contentmarketing is nagenoeg gratis, als je zelf een beetje kunt schrijven, en levert een hoop op. Het is één van de effectiefste vormen van marketing. Zelfs als je een tekstschrijver inhuren moet, is contentmarketing nog een erg lucratieve vorm van marketing, zowel voor multinationals als voor de autogarage op de hoek.
2: Nieuwsbrief
Dacht je dat nieuwsbrieven bij iedereen standaard in de spamfolder verdwijnen en nooit gelezen worden? Denk dan nog maar eens. Ondernemers zijn vaak verrast als ik ze vertel dat de online nieuwsbrief nog altijd één van de meest effectieve marketingvormen is. De reden? Een nieuwsbrief is één van de weinige middelen waarmee jij naar je klanten kunt stappen, in plaats van andersom.
Uiteraard komt er één en ander kijken bij het verzenden van een nieuwsbrief. Je moet klantgegevens gaan uitvragen en bewaren, en dat moet uiteraard conform de AVG. Daarnaast moet je werken met een handige e-mailtool en zorgen voor structuur en interessante content. Toch loont het de moeite, want ook al opent maar een paar procent van de ontvangers de linkjes in jouw nieuwsbrief, dan nog levert het je een hoop extra traffic op, afhankelijk van het aantal ontvangers. Onderhoud je een paar jaar achtereen structureel een goede nieuwsbrief, dan kan een nieuwsbrief je zomaar tientallen extra transacties per stuk opleveren. Zelfs als je het schrijven van je nieuwsbrief uitbesteedt, is het een investering die je eenvoudig terugverdient.
3: Social media marketing
Dit is misschien nog wel de makkelijkste vorm van gratis marketing, omdat het zo snel en simpel werkt. Maak een bedrijfspagina op populaire social media en zorg dat je elke werkdag iets plaatst. Dat kan al zo eenvoudig zijn als een goede foto met een leuk onderschrift. Letterlijk elk bedrijf kan hiervan profiteren: of je nu een slagerij, kapsalon of cafetaria hebt, er is altijd wel een leuke aanbieding, een nieuwtje of iets anders om te delen met je volgers.
Reken maar dat social media marketing je veel oplevert: het zorgt ervoor dat mensen aan jou denken op het moment dat ze naar de kapper willen of een patatje willen bestellen. Ook voor grotere ondernemingen en organisaties is social media marketing heel geschikt. Informatie verspreidt zich via sociale media nu eenmaal snel, en dat is precies wat je wilt als het om jouw marketinguitingen gaat. Je kunt social media marketing bovendien eenvoudig combineren met contentmarketing.
Op zoek naar meer informatie over deze heel effectieve, kostenefficiënte vormen van marketing? Of hulp nodig bij het opstarten ervan? Neem dan contact met me op, en ik kijk graag vrijblijvend met je mee.

