Blog Layout

Hoe zorg je voor structureel nieuwe content op je bedrijfswebsite?

Martijn • apr. 11, 2023

Een succesvolle website heeft doorlopend verse content nodig. Eén van de meest doeltreffende vormen van content voor bedrijfswebsites zijn zakelijke blogs. Daarin deel je waardevolle informatie met jouw klanten en etaleer je jouw status als expert in je vakgebied. Bovendien trek je er bezoekers mee naar je site. Maar hoe zorg je er nu voor dat je inderdaad structureel nieuwe content op je bedrijfswebsite krijgt?

 

De meeste klantreizen beginnen tegenwoordig online. Voordat klanten iets bij jou kopen, zoeken ze je bedrijf dus online op en willen ze informatie van en over je lezen. Ze willen zich op die manier oriënteren, beoordelen of je een goede partij bent om zaken mee te doen en hulp krijgen om de juiste aankoop te doen.


Daarom zijn bedrijfswebsites zo waardevol: je kunt er eindeloos informatieve content op kwijt en ze zijn hét uithangbord van je bedrijf. Een goede bedrijfswebsite haalt bezoekers vanuit Google naar jouw site, deelt de juiste en oprecht waardevolle informatie met die bezoekers en bereidt ze op die manier voor op het doen van een aankoop bij jouw bedrijf. Contentmarketing – het proces waarbij je doorlopend content op je website plaatst om bovenstaand proces in werking te zetten en houden – is daarom één van de meest effectieve en bovendien relatief goedkope manieren van marketing.

 

Contentmarketing werkt alleen als je het structureel doet


Contentmarketing werkt evenwel alleen goed als je ook echt structureel nieuwe content plaatst. Een bedrijfswebsite vol oude content komt achterhaald over en laat klanten twijfelen of je bedrijf wel zo betrouwbaar en actief is. Bovendien kan oude content op den duur foutieve informatie bevatten, bijvoorbeeld omdat er nieuwe producten op de markt zijn gekomen of omdat inzichten veranderd zijn.


Veel bedrijven worstelen met structurele contentmarketing, met name zzp’ers en bedrijven uit het mkb-segment. Dat zijn vaak ondernemingen die geen eigen marketingafdeling hebben, of misschien maar één marketeer. Die heeft het dan vaak te druk met campagnes om zich ook nog over de contentmarketing te ontfermen.


Heel zonde, want juist voor zzp’ers en mkb’ers is contentmarketing ongelooflijk waardevol. Dat zijn immers vaak ondernemingen die minder slagkracht hebben via andere marketingkanalen, zoals betaalde advertenties of tv-commercials. Contentmarketing (en een structurele nieuwsbrief!) zijn voor deze bedrijven de belangrijkste marketingkanalen om op orde te brengen. Maar hoe doe je dat nu?

 

Maak eerst een contentmarketingstrategie


Je kunt niet lukraak beginnen met het schrijven van blogs en nieuwsbrieven. Althans, niet als je wilt dat je inspanningen ook daadwerkelijk resultaat opleveren. Daarvoor is het belangrijk om eerst een gedegen strategie op papier te zetten. Dat hoeft geen dik boekwerk te zijn, maar je zult er wel even tijd en aandacht aan moeten schenken.


In je contentmarketingstrategie noteer je een aantal dingen, zoals:

  • Je doelgroep
  • De producten en diensten die je aanbiedt
  • De klantvoordelen die daarbij horen
  • Mogelijke belemmeringen of pijnpunten bij je klanten en die je voor ze kunt wegnemen


Hoe je het opstellen van een professionele contentmarketingstrategie stap voor stap aanpakt, lees je hier. Huur je een tekstschrijver in, dan doorloop je dit proces doorgaans samen.

 

Stel daarna een contentplanning op


Met je strategie in de hand kun je vervolgens een contentplanning gaan maken. In een contentplanning leg je vast elke content je gaat maken, wanneer je die publiceert en wat het onderwerp wordt. Omdat je in je strategie keurig hebt vastgelegd wat je je klanten allemaal te bieden hebt, welke problemen je voor ze oplost en welke hordes ze daarbij moeten overwinnen, heb je een mooie bron van talloze onderwerpen beschikbaar.


Bij iedere blog (of ieder stuk content) zorg je voor een andere insteek of een andere vraagstelling. Zo kun je dezelfde onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken benaderen. Belangrijke onderwerpen die met jouw producten en diensten te maken hebben, kun je bijvoorbeeld zowel vanuit de waarom-, de hoe- als de wat-insteek benaderen.


Stel dat je een timmerman bent die onder meer vlonders bouwt voor klanten. Dan kun je over het onderwerp ‘vlonders’ al schrijven over:

  • Wat is een vlonder eigenlijk en welke vormen bestaan er?
  • Waarom zou je een vlonder laten bouwen?
  • Hoe bouw je een vlonder?


Het wat-artikel is bedoeld voor klanten die zich oriënteren op het laten bouwen van een vlonder. Het waarom-artikel is voor klanten die zich hebben georiënteerd en definitief de knoop moeten gaan doorhakken. Het hoe-artikel is voor klanten die hun keuze hebben gemaakt en meer praktische tips zoeken.


Vervolgens kun je nog allerlei andere content maken, bijvoorbeeld over het onderhoud van je vlonder of andere nazorg-onderwerpen. Al dit soort mogelijke onderwerpen en insteken leg je vast in je contentplanning. Je koppelt er een datum aan en zet zo al je toekomstige content weg in de tijd. Plan zover mogelijk vooruit en zet nieuwe ideeën direct op je planning zodra ze je te binnen schieten.

 

Breng tot slot structuur aan in de uitvoering


Het echte werk moet nu nog beginnen: content schrijven! Het helpt om een vast moment in de week te kiezen waarop je aan de slag gaat met je contentmarketing. Doe het op een moment waarop je veel energie hebt en waarop de kans klein is dat je gestoord wordt door de dagelijkse business. Blok, zeker in het begin, een hele ochtend of middag in je agenda. Die tijd heb je eenvoudigweg nodig.


Op het door jou gekozen moment schrijf je de te maken content die in je planning staat (voordeel: je hoeft niet meer te piekeren over een onderwerp, dat staat er namelijk al), schrijf je direct een bijbehorende post voor op social media (altijd handig!) en zet je je nieuwe content klaar ter publicatie. Ook kijk je even hoe de vorige blog en de bijbehorende social media post gescoord heeft.


Pro tip: publiceer je blog niet direct, maar laat ‘m een dagje ‘rijpen’. Als je één dag later nog even met een frisse blik kijkt, zul je er zo nog twee of drie onvolkomenheden uit vissen!

 

Loop je vast of heb je geen tijd? Overweeg versterking!


Het klinkt allemaal redelijk simpel, maar toch hebben heel veel ondernemers grote moeite met bovenstaande. Dat komt niet doordat het te moeilijk voor ze is, maar doordat ze er geen tijd voor hebben en het werk inhoudelijk niet interessant vinden. Die timmerman is timmerman geworden omdat hij timmerwerk mooi vindt om te doen, niet omdat hij er blogs over wil schrijven.


Loop je vast of heb je inderdaad eigenlijk helemaal geen tijd voor contentmarketing? Overweeg dan om een professional in te huren. Een professionele blogservice hoeft helemaal niet duur te zijn en betaalt zichzelf bovendien snel terug zodra je de eerste extra klanten ermee binnenhaalt. Omgerekend naar je eigen uurloon kan het inhuren van een professional zelfs goedkoper zijn dan zelf aan de slag gaan.


Eindelijk serieus aan de slag met structurele contentmarketing? Neem dan vrijblijvend contact met me op!


door Martijn 20 apr., 2024
Na de titel is de inleiding het belangrijkste deel van elke tekst. De inleiding bepaalt of een lezer je tekst gaat lezen en schept verwachtingen, die je dus moet waarmaken. Maar hoe schrijf je een goede inleiding? Wat moet je concreet doen om een optimale inleiding te krijgen? Inleidingen en titels zijn de reden dat veel tekstschrijvers geen tarief per woord, maar een uurtarief hanteren. Over een inleiding van vijftig woorden kun je zo een kwartier tot een half uur doen. Hetzelfde geldt voor een titel van acht woorden. Het zijn bovendien stukjes tekst die een goede tekstschrijver doorgaans meerdere keren aanpast en telkens herziet, totdat het eindresultaat op papier staat. Dat is niet voor niets. Goede inleidingen maken het verschil. Ze zorgen ervoor dat je je lezer binnenhaalt en warm maakt om de rest van de tekst te lezen. Met de titel heb je de aandacht getrokken en de klik – als het digitale tekst betreft – binnengehaald. Nu is het zaak om je lezer zover te krijgen de hele tekst te consumeren. Maar hoe doe je dat? Doel van een inleiding Iedere tekst heeft een onderwerp, een doelgroep en een doel. Dat die drie zaken uit de inleiding blijken – al dan niet impliciet – is meer dan logisch. Dat betekent niet dat je concreet je doelgroep of het doel van je tekst moet benoemen, maar aan je lezers moet je wel helder maken waar je tekst over gaat en wat je als lezer kunt verwachten. In een goede inleiding doe je echter wat meer dan dat. Je wilt je lezer immers binnenhengelen en overtuigen de hele tekst uit te lezen. Dat wil je doen door zijn interesse te prikkelen en iets aan te bieden dat erom vraagt om verder te lezen. Je wilt nieuwsgierigheid kweken. Dat alles maakt het niet zo eenvoudig om een goede inleiding te schrijven, zeker niet in één keer. Maar hoe ga je dan te werk bij het schrijven van een goede inleiding? Daarvoor kun je drie tips toepassen. Tip 1: Schrijf je inleiding als laatste. We zijn geneigd een tekst chronologisch te schrijven: beginnen bij de titel en eindigen bij de conclusie. Voor eenvoudige teksten werkt dat vaak ook wel. Maar dikwijls heb je, wanneer je begint met schrijven, nog niet helemaal scherp hoe je tekst straks is opgebouwd. Daarom werkt het veel beter om je inleiding niet als eerste, maar als laatste te schrijven. Schrijf eerst je hele tekst. Vergeet de inleiding daarbij nog even. Begin gewoon met je verhaal en maak het helemaal af. Ga tot slot terug naar het begin van de tekst: welke inleiding zou je hier nu voor kunnen zetten, die maakt dat mensen deze tekst gaan lezen? Omdat je nu de hele tekst verder al voltooid hebt, zul je merken dat het schrijven van die inleiding veel gemakkelijker gaat. Je zit niet meer minutenlang naar een wit scherm te staren. Dat komt doordat het verhaal nu helder in je hoofd zit – sterker nog: het staat op papier! – en dat maakt dat je er veel makkelijker een passende inleiding bij kunt schrijven. Tip 2: Stel een vraag of maak een concreet statement. In de meeste teksten beantwoord je een vraag of onderbouw je een mening of inzicht. Die vraag concreet stellen, of een boude bewering doen, helpt enorm om je inleiding prikkelend en interessant te maken. Ook als dat statement niet eens het hoofdonderwerp van je tekst is. Stel: je schrijft een tekst over hoe fokprogramma’s voor beschermde diersoorten werken. Een prikkelend statement zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn: “ Diersoort X is ernstig bedreigd: wereldwijd is 99 procent van de populatie inmiddels verdwenen. ” Dat heeft op zichzelf nog niets met de inhoud van zo’n fokprogramma te maken, maar het is een duidelijk statement dat vraagt om doorlezen. Zoek dus naar iets dat je kunt neerzetten of vragen in je inleiding, dat maakt dat een lezer besluit: deze tekst ga ik uitlezen. Zie je de concrete vragen die ik zelf in de inleiding van deze tekst gesteld heb? Tip 3: Kort, korter, kortst. Je tekst is natuurlijk ontzettend interessant geworden en zit boordevol waardevolle inzichten. Lekker bezig! En al die inzichten wil je alvast een beetje kietelen in de inleiding… toch? Nee, zo werkt het helaas niet. Korte inleidingen werken goed. Kortere werken beter, en kortste werken het best. Dwing jezelf om je inleidingen in te korten en zo bondig mogelijk te maken. Haal bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden weg. Schrijf actief in plaats van passief. Verwijs nog niet naar bronnen en wees niet te genuanceerd – dat kan later nog wel. Heb je vijf zinnen inleiding op papier staan? Probeer het naar drie à vier terug te snoeien.  Een bonustip in dit verlengde: in veel digitale content lees je verbindingszinnetjes als: “ Hoe dat precies zit, lees je in dit artikel. ” Een enorme dooddoener: uiteraard lees je dat in dit artikel, want anders stond het niet op mijn beeldscherm. Haal dat soort zinnetjes dus sowieso weg – ook als je ze om SEO -redenen hebt gebruikt. Stel in plaats daarvan een interessante vraag, of eindig gewoon met de zin die ervoor stond. Je zult zien dat je ingekorte inleiding direct scherper aanvoelt. Op zoek naar meer schrijftips? Stuur me gerust een berichtje !
door Martijn 13 apr., 2024
Sinds de lancering van ChatGPT zijn er tientallen, misschien wel honderden AI-tools gekomen die teksten genereren. De aanvankelijke verwachting was dat het werkaanbod voor tekstschrijvers daardoor zou opdrogen. In de praktijk gebeurt nu echter het tegenoverstelde. Hoe komt dat? “Geef me tien tips voor het opzetten van een eigen onderneming in Nederland en werk elke tip uit in honderd woorden.” Zomaar een prompt die je aan ChatGPT – of een andere AI-tool die teksten genereert – kunt aanbieden. Het resultaat is een prima uitgangspunt voor een bruikbaar artikeltje dat je op je website zou kunnen plaatsen. Daar heb je dan eigenlijk geen tekstschrijver meer voor nodig. Toch? Toen ChatGPT eind 2022 gelanceerd werd, was dat de verwachting: we gaan de bulk van het schrijfwerk voortaan door AI laten doen, en zelf hoeven we alleen maar aan te vullen, te schaven en te polijsten. De realiteit is dat tekstschrijvers het steeds drukker krijgen – niet ondanks AI, maar juist dankzij AI. Dat heeft alles te maken met drie grondoorzaken: AI heeft bronmateriaal nodig om uit te putten. Als bedrijf, ondernemer of website-eigenaar wil je onderdeel uitmaken van dat bronmateriaal. Dat bereiken is een stuk ingewikkelder dan old school SEO toepassen, waardoor de toegevoegde waarde van een goede tekstschrijver groeit. Ik zal deze drie grondoorzaken kort toelichten. Bronmateriaal voor AI AI verzint niets zelf. Het verzamelt grote aantallen datapunten en combineert die tot één geheel. Als je ChatGPT vraagt naar een gouden tip voor een obscuur restaurant in Rome, dan zal de tool nooit een tip aanleveren die nog niet online staat. Die kan hij immers niet weten, want hij kent Rome helemaal niet. ChatGPT kan alleen analyseren wat er zoal online staat over Rome. AI kan dus alleen functioneren als het bronmateriaal dat online staat, van goede kwaliteit is en bovendien up-to-date wordt gehouden. Als er een nieuw soort verf op de markt komt, zal een mens daarover moeten publiceren voordat ChatGPT het in jouw top-zoveel lijstje over de beste soorten verf kan opnemen. Dat publiceren kan zo’n mens best met behulp van AI doen, maar het initiatief van het ontstaan van deze nieuwe kennis is en blijft mensenwerk. Zeker voorlopig. Word onderdeel van veelgebruikt bronmateriaal Het SEO-spelletje dat we jaren, wellicht zelfs decennia, met elkaar hebben gespeeld, raakt door de AI-ontwikkeling wat achterhaald. Zoekmachines en browsers gaan in de nabije toekomst steeds meer werken op basis van AI-modellen. Als je nu een zoekopdracht invoert in Google, krijg je zoekresultaten aangeboden op basis van SEO (en betaalde resultaten op basis van SEA, maar dat even terzijde). Bedrijven investeren grof geld in SEO omdat ‘op 1 staan’ in Google enorm waardevol is. Het is een garantie op grote hoeveelheden bezoekers op je website. Dat gaat allemaal veranderen. Bedrijven als Google, Microsoft en Apple zijn achter de schermen druk bezig met het implementeren van allerlei AI-tooling in hun diensten. Het gevolg daarvan is onder meer dat onze browse- en zoekervaring op internet de komende jaren sterk gaat veranderen. Het traditionele ‘lijstje met zoekresultaten’ gaat verdwijnen. Browsers gaan je veel meer gepersonaliseerde dashboards met informatie tonen, waarin content vanuit allerlei relevante bronnen voor je is samengeveegd in één overzicht dat helemaal is toegespitst op jouw specifieke situatie, hulpvraag en omstandigheden. Op 1 staan in Google gaat dus verdwijnen. In plaats daarvan wordt het voor bedrijven ontzettend waardevol om door AI-tools opgemerkt te worden en als bronmateriaal gebruikt te worden in de gepersonaliseerde dashboards van de toekomst. Maar hoe doe je dat? Toegevoegde waarde van tekstschrijvers in het AI-tijdperk Stel, over een jaar of drie zoek ik online naar tips over hoe ik mijn eigen badkamer kan verbouwen. Microsoft Copilot (de AI-assistent van Microsoft) of Google Gemini (die van Google) helpen me met mijn zoektocht en verzamelen allerlei praktische tips voor me, toegespitst op mijn situatie. De tool weet dat ik bijvoorbeeld driehoog in Eindhoven woon en dat mijn budget beperkt is. Met gerichte vragen brengt mijn AI-assistent haarfijn in kaart wat mijn wensen en eisen zijn. Daar rolt een mooie verzameling informatie uit die voor mij ontzettend waardevol en relevant is. Uiteindelijk ga ik tot actie over en ga ik mijn badkamer verbouwen. Ik moet dus bouwmaterialen aanschaffen. Waar ga ik dat doen? Bij de partijen die mijn AI-assistent als bron heeft gebruikt om me van al die relevante informatie te voorzien. Dikke kans dat dat de bekende bouwmarkten in de regio Eindhoven zijn. Wil je met jouw bedrijf continu naar voren komen in dit soort AI-gegenereerde dashboards die jouw klanten in de nabije toekomst gaan gebruiken bij hun online zoektochten, dan zul je grote hoeveelheden oprecht waardevolle informatie op je website moeten hebben staan. En laat dát nou het werk van een tekstschrijver zijn. Conclusie: AI is een zegen voor tekstschrijvers Tekstschrijvers krijgen het drukker dan ooit. Elk bedrijf dat online actief is, heeft meer dan ooit behoefte aan waardevolle, kwalitatief hoogwaardige content. Niet meer alleen om op 1 te komen in Google, maar om in de toekomst überhaupt nog zichtbaar te zijn. Het gevolg van dit alles is drieledig: Het volume aan online content neemt exponentieel toe; Er ontstaat meer vraag naar contentmarketing ; De gemiddelde kwaliteit van content die online staat groeit. Het belang van een goede tekstschrijver is nog nooit zo cruciaal geweest. Thanks, ChatGPT!
Share by: