Blog Layout

Wat kost een tekstschrijver eigenlijk?

Martijn • apr. 25, 2023

De bekendste ghostwriters vragen honderden euro’s per uur, terwijl je op sommige online platforms voor een paar euro al tekstjes kunt laten opstellen door een legertje enthousiaste amateurs. Maar wat kost een goede tekstschrijver nu echt? Hoe bepaal je wat goede teksten jou waard zijn? En moet je per uur of liever per tekst of woord betalen?

 

Elk bedrijf heeft teksten nodig. Sowieso voor een website, maar ondernemers die hun zaken een beetje professioneel aanpakken, hebben ook goede, kant-en-klare teksten voor hun klantcommunicatie, verzenden een periodieke nieuwsbrief en zorgen voor structurele verse content op hun website en social media. Goede teksten heeft een modern, actief bedrijf dus eigenlijk doorlopend nodig.


Binnen mkb-bedrijven is er lang niet altijd capaciteit voor om die content zelf te schrijven. En een extra personeelslid aannemen, dat loopt ook weer aanzienlijk in de papieren – nog los van de vraag of het überhaupt lukt. In die gevallen komen ondernemers vaak bij een freelance copywriter uit. Die betaal je alleen als je een tekst nodig hebt en je weet vervolgens zeker dat dat ook een goede tekst gaat zijn. Maar wat mag zoiets kosten? Wat zijn gangbare bedragen voor teksten of om een tekstschrijver in te huren?

 

Per uur of per woord?

 

Er zijn tekstschrijvers die zweren bij betaling per woord. Ik ben daar zelf absoluut geen voorstander van. Ik werk zelf uitsluitend op basis van een uurtarief. Waarom? Drie redenen:

  1. Lange stukken tekst heb je soms zo op papier, terwijl je over korte tekstjes (zoals een enorm creatieve post op social media) verhoudingsgewijs veel langer doet. Het formaat van de tekst bepaalt niet de prijs. Een grote auto is ook niet altijd duurder dan een kleine.
  2. Met veel klanten heb ik eerst een briefing voordat ik aan een tekst begin. Soms maar een kwartiertje, maar soms ook een interview van een uur. Er staat dan nog geen letter op papier, maar ik vind niet dat ik dat uur gratis hoef te werken.
  3. Een tekstschrijver die per woord betaald krijgt, zal zoveel mogelijk woorden willen verkopen. Per definitie lijdt de tekst daar onder. Keuzes voor tekstlengte en woordkeuze moet je onafhankelijk kunnen maken. Ook als je nog in het offertetraject zit.


Ondernemers zijn er, als er met een uurtarief wordt gewerkt, weleens bang voor dat een tekstschrijver met opzet traag gaat werken of meer uren factureert dan er besteed zijn. Uiteraard is het aantal bestede uren slecht controleerbaar, maar dat geldt voor tal van beroepen – ga dan ook uit van vertrouwen.


Draai het eens om: als ik per woord zou worden betaald en ik moet 1000 woorden opleveren, dan weet ik van tevoren hoeveel ik ga verdienen, los van de vraag hoe snel ik werk. Dan wordt het dus aantrekkelijk om die 1000 woorden zo snel mogelijk op papier te krijgen, want dan verdien ik meer euro’s per uur. De mogelijke consequentie is haastwerk, en dus lagere kwaliteit.

 

Kwaliteit is leidend

 

Waar het op neerkomt: wanneer je een tekstschrijver inhuurt, zou de kwaliteit leidend moeten zijn. Je huurt ‘m namelijk in omdat je verwacht dat hij beter schrijft dan jij. Zowel bij tekstschrijver als opdrachtgever zou de focus dus op de kwaliteit moeten liggen.


Hoe ik zelf werk: ik vraag aan opdrachtgevers wat ze precies verwachten, wat ze met de teksten willen bereiken en of ze een gewenste tekstlengte in gedachten hebben. Gaandeweg zo’n gesprek vorm ik me een beeld van de hoeveelheid werk die zo’n tekst oplevert. Sommige teksten van 1000 woorden kosten me vier tot vijf uur. Maar andere teksten van dezelfde lengte staan binnen 2,5 uur op papier. Het ligt er ook aan of ik een expert moet interviewen voor het artikel, of ik zelf nog onderzoek moet doen en of ik al veel van het onderwerp weet.


Ik stel vervolgens een maximumaantal uren voor dat ik in rekening breng voor de tekst. Ben ik sneller klaar, dan factureer ik minder. Duurt het toch langer, dan heb ik pech. Bij opdrachtgevers die vaker teksten bij me afnemen, kan ik op basis van ervaring behoorlijk precies inschatten hoe lang een opdracht duurt. En die tijd heb ik dan ook nodig om de gewenste kwaliteit te leveren. Kortom: een eerlijk systeem waarbij je krijgt waarvoor je betaalt.

 

Wat kost het je om géén tekstschrijver in te huren?

 

Ik heb niet vaak discussies met opdrachtgevers die mijn teksten te duur vinden of die twijfelen naar aanleiding van de prijs. Wanneer dat wel zo is, stel ik ze de vraag wat het ze zou kosten om géén tekstschrijver in te huren. Dan zijn er twee opties: ofwel je hebt geen teksten (wat vaak geen echte optie is, want die tekst moet er komen), ofwel je moet zelf aan de slag. Resultaat van die laatste optie: je bent veel eigen tijd kwijt en waarschijnlijk niet helemaal tevreden met het eindresultaat.


Daar komt nog bij dat een goede, professioneel geschreven tekst waarschijnlijk veel meer resultaat boekt dan een zelfgeschreven tekst. Wat je doel ook is – leads verzamelen, een product verkopen, traffic genereren of wat dan ook – als je een tekst hebt die meer resultaat oplevert, is het direct een waardevollere tekst. En is het dus niet erg als je er wat geld voor betaald hebt. Het idee is dat je die investering uiteindelijk terugverdient.


Dat terugverdienen gaat in sommige gevallen ontzettend hard. Ik heb teksten geschreven voor opdrachtgevers die ze uiteindelijk meerdere serieuze klanten voor de lange termijn hebben opgeleverd. Zo’n tekst kostte ze dan nog geen 200 euro, maar heeft inmiddels al duizenden euro’s omzet binnengebracht. Reken zelf maar uit wat het dan had gekost om geen tekstschrijver in te huren.

 

Worden tekstschrijvers goedkoper of zelfs overbodig met AI?

 

Een vraag die ik de laatste tijd vaak gesteld krijg, heeft te maken met AI: of ik niet bang ben dat ik word vervangen door tools als ChatGPT. Moet ik mijn tarieven niet verlagen, nu er gratis concurrentie is die zo goed werkt?


Op langere termijn gaan veel tekstschrijvers zeker vervangen worden door AI. Dat geldt vooral voor de zogenaamde content farms: de websites waar je goedkope tekstjes kunt kopen voor nog geen cent per woord. Op zulke sites krijg je ook waar je voor betaalt: hoofdzakelijk troep. Ze worden voornamelijk gebruikt door webshops die snel veel productteksten nodig hebben. Dat kan ChatGPT ook.


Maar het serieuze schrijfwerk? Nieuwe inzichten op papier zetten, ingewikkelde trends uitleggen, specialistische kennis begrijpelijk uiteenzetten? Zo ver is AI nog lang niet. De waarheid is dat AI-tools tekstschrijvers als ik wel helpen. Als ik iets moet schrijven over een voor mij nieuw onderwerp, laat ik ChatGPT tegenwoordig altijd wat teksten opstellen over dat onderwerp zodat ik me snel een beeld kan vormen. En ja, uiteindelijk komt dat terug in de prijs, want ik ben sneller met het onderzoek en dus de opdracht klaar. Ik verlaag niet mijn uurtarieven vanwege ChatGPT, maar ga er wel sneller door werken, waardoor de teksten uiteindelijk minder uren kosten en dus goedkoper worden. Ik probeer dus modern en toekomstgericht te werken.

 

Meer weten over de waarde van goede teksten of benieuwd naar wat professionele, unieke content voor jouw bedrijf zou kosten? Neem dan vrijblijvend contact met me op!


door Martijn 20 apr., 2024
Na de titel is de inleiding het belangrijkste deel van elke tekst. De inleiding bepaalt of een lezer je tekst gaat lezen en schept verwachtingen, die je dus moet waarmaken. Maar hoe schrijf je een goede inleiding? Wat moet je concreet doen om een optimale inleiding te krijgen? Inleidingen en titels zijn de reden dat veel tekstschrijvers geen tarief per woord, maar een uurtarief hanteren. Over een inleiding van vijftig woorden kun je zo een kwartier tot een half uur doen. Hetzelfde geldt voor een titel van acht woorden. Het zijn bovendien stukjes tekst die een goede tekstschrijver doorgaans meerdere keren aanpast en telkens herziet, totdat het eindresultaat op papier staat. Dat is niet voor niets. Goede inleidingen maken het verschil. Ze zorgen ervoor dat je je lezer binnenhaalt en warm maakt om de rest van de tekst te lezen. Met de titel heb je de aandacht getrokken en de klik – als het digitale tekst betreft – binnengehaald. Nu is het zaak om je lezer zover te krijgen de hele tekst te consumeren. Maar hoe doe je dat? Doel van een inleiding Iedere tekst heeft een onderwerp, een doelgroep en een doel. Dat die drie zaken uit de inleiding blijken – al dan niet impliciet – is meer dan logisch. Dat betekent niet dat je concreet je doelgroep of het doel van je tekst moet benoemen, maar aan je lezers moet je wel helder maken waar je tekst over gaat en wat je als lezer kunt verwachten. In een goede inleiding doe je echter wat meer dan dat. Je wilt je lezer immers binnenhengelen en overtuigen de hele tekst uit te lezen. Dat wil je doen door zijn interesse te prikkelen en iets aan te bieden dat erom vraagt om verder te lezen. Je wilt nieuwsgierigheid kweken. Dat alles maakt het niet zo eenvoudig om een goede inleiding te schrijven, zeker niet in één keer. Maar hoe ga je dan te werk bij het schrijven van een goede inleiding? Daarvoor kun je drie tips toepassen. Tip 1: Schrijf je inleiding als laatste. We zijn geneigd een tekst chronologisch te schrijven: beginnen bij de titel en eindigen bij de conclusie. Voor eenvoudige teksten werkt dat vaak ook wel. Maar dikwijls heb je, wanneer je begint met schrijven, nog niet helemaal scherp hoe je tekst straks is opgebouwd. Daarom werkt het veel beter om je inleiding niet als eerste, maar als laatste te schrijven. Schrijf eerst je hele tekst. Vergeet de inleiding daarbij nog even. Begin gewoon met je verhaal en maak het helemaal af. Ga tot slot terug naar het begin van de tekst: welke inleiding zou je hier nu voor kunnen zetten, die maakt dat mensen deze tekst gaan lezen? Omdat je nu de hele tekst verder al voltooid hebt, zul je merken dat het schrijven van die inleiding veel gemakkelijker gaat. Je zit niet meer minutenlang naar een wit scherm te staren. Dat komt doordat het verhaal nu helder in je hoofd zit – sterker nog: het staat op papier! – en dat maakt dat je er veel makkelijker een passende inleiding bij kunt schrijven. Tip 2: Stel een vraag of maak een concreet statement. In de meeste teksten beantwoord je een vraag of onderbouw je een mening of inzicht. Die vraag concreet stellen, of een boude bewering doen, helpt enorm om je inleiding prikkelend en interessant te maken. Ook als dat statement niet eens het hoofdonderwerp van je tekst is. Stel: je schrijft een tekst over hoe fokprogramma’s voor beschermde diersoorten werken. Een prikkelend statement zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn: “ Diersoort X is ernstig bedreigd: wereldwijd is 99 procent van de populatie inmiddels verdwenen. ” Dat heeft op zichzelf nog niets met de inhoud van zo’n fokprogramma te maken, maar het is een duidelijk statement dat vraagt om doorlezen. Zoek dus naar iets dat je kunt neerzetten of vragen in je inleiding, dat maakt dat een lezer besluit: deze tekst ga ik uitlezen. Zie je de concrete vragen die ik zelf in de inleiding van deze tekst gesteld heb? Tip 3: Kort, korter, kortst. Je tekst is natuurlijk ontzettend interessant geworden en zit boordevol waardevolle inzichten. Lekker bezig! En al die inzichten wil je alvast een beetje kietelen in de inleiding… toch? Nee, zo werkt het helaas niet. Korte inleidingen werken goed. Kortere werken beter, en kortste werken het best. Dwing jezelf om je inleidingen in te korten en zo bondig mogelijk te maken. Haal bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden weg. Schrijf actief in plaats van passief. Verwijs nog niet naar bronnen en wees niet te genuanceerd – dat kan later nog wel. Heb je vijf zinnen inleiding op papier staan? Probeer het naar drie à vier terug te snoeien.  Een bonustip in dit verlengde: in veel digitale content lees je verbindingszinnetjes als: “ Hoe dat precies zit, lees je in dit artikel. ” Een enorme dooddoener: uiteraard lees je dat in dit artikel, want anders stond het niet op mijn beeldscherm. Haal dat soort zinnetjes dus sowieso weg – ook als je ze om SEO -redenen hebt gebruikt. Stel in plaats daarvan een interessante vraag, of eindig gewoon met de zin die ervoor stond. Je zult zien dat je ingekorte inleiding direct scherper aanvoelt. Op zoek naar meer schrijftips? Stuur me gerust een berichtje !
door Martijn 13 apr., 2024
Sinds de lancering van ChatGPT zijn er tientallen, misschien wel honderden AI-tools gekomen die teksten genereren. De aanvankelijke verwachting was dat het werkaanbod voor tekstschrijvers daardoor zou opdrogen. In de praktijk gebeurt nu echter het tegenoverstelde. Hoe komt dat? “Geef me tien tips voor het opzetten van een eigen onderneming in Nederland en werk elke tip uit in honderd woorden.” Zomaar een prompt die je aan ChatGPT – of een andere AI-tool die teksten genereert – kunt aanbieden. Het resultaat is een prima uitgangspunt voor een bruikbaar artikeltje dat je op je website zou kunnen plaatsen. Daar heb je dan eigenlijk geen tekstschrijver meer voor nodig. Toch? Toen ChatGPT eind 2022 gelanceerd werd, was dat de verwachting: we gaan de bulk van het schrijfwerk voortaan door AI laten doen, en zelf hoeven we alleen maar aan te vullen, te schaven en te polijsten. De realiteit is dat tekstschrijvers het steeds drukker krijgen – niet ondanks AI, maar juist dankzij AI. Dat heeft alles te maken met drie grondoorzaken: AI heeft bronmateriaal nodig om uit te putten. Als bedrijf, ondernemer of website-eigenaar wil je onderdeel uitmaken van dat bronmateriaal. Dat bereiken is een stuk ingewikkelder dan old school SEO toepassen, waardoor de toegevoegde waarde van een goede tekstschrijver groeit. Ik zal deze drie grondoorzaken kort toelichten. Bronmateriaal voor AI AI verzint niets zelf. Het verzamelt grote aantallen datapunten en combineert die tot één geheel. Als je ChatGPT vraagt naar een gouden tip voor een obscuur restaurant in Rome, dan zal de tool nooit een tip aanleveren die nog niet online staat. Die kan hij immers niet weten, want hij kent Rome helemaal niet. ChatGPT kan alleen analyseren wat er zoal online staat over Rome. AI kan dus alleen functioneren als het bronmateriaal dat online staat, van goede kwaliteit is en bovendien up-to-date wordt gehouden. Als er een nieuw soort verf op de markt komt, zal een mens daarover moeten publiceren voordat ChatGPT het in jouw top-zoveel lijstje over de beste soorten verf kan opnemen. Dat publiceren kan zo’n mens best met behulp van AI doen, maar het initiatief van het ontstaan van deze nieuwe kennis is en blijft mensenwerk. Zeker voorlopig. Word onderdeel van veelgebruikt bronmateriaal Het SEO-spelletje dat we jaren, wellicht zelfs decennia, met elkaar hebben gespeeld, raakt door de AI-ontwikkeling wat achterhaald. Zoekmachines en browsers gaan in de nabije toekomst steeds meer werken op basis van AI-modellen. Als je nu een zoekopdracht invoert in Google, krijg je zoekresultaten aangeboden op basis van SEO (en betaalde resultaten op basis van SEA, maar dat even terzijde). Bedrijven investeren grof geld in SEO omdat ‘op 1 staan’ in Google enorm waardevol is. Het is een garantie op grote hoeveelheden bezoekers op je website. Dat gaat allemaal veranderen. Bedrijven als Google, Microsoft en Apple zijn achter de schermen druk bezig met het implementeren van allerlei AI-tooling in hun diensten. Het gevolg daarvan is onder meer dat onze browse- en zoekervaring op internet de komende jaren sterk gaat veranderen. Het traditionele ‘lijstje met zoekresultaten’ gaat verdwijnen. Browsers gaan je veel meer gepersonaliseerde dashboards met informatie tonen, waarin content vanuit allerlei relevante bronnen voor je is samengeveegd in één overzicht dat helemaal is toegespitst op jouw specifieke situatie, hulpvraag en omstandigheden. Op 1 staan in Google gaat dus verdwijnen. In plaats daarvan wordt het voor bedrijven ontzettend waardevol om door AI-tools opgemerkt te worden en als bronmateriaal gebruikt te worden in de gepersonaliseerde dashboards van de toekomst. Maar hoe doe je dat? Toegevoegde waarde van tekstschrijvers in het AI-tijdperk Stel, over een jaar of drie zoek ik online naar tips over hoe ik mijn eigen badkamer kan verbouwen. Microsoft Copilot (de AI-assistent van Microsoft) of Google Gemini (die van Google) helpen me met mijn zoektocht en verzamelen allerlei praktische tips voor me, toegespitst op mijn situatie. De tool weet dat ik bijvoorbeeld driehoog in Eindhoven woon en dat mijn budget beperkt is. Met gerichte vragen brengt mijn AI-assistent haarfijn in kaart wat mijn wensen en eisen zijn. Daar rolt een mooie verzameling informatie uit die voor mij ontzettend waardevol en relevant is. Uiteindelijk ga ik tot actie over en ga ik mijn badkamer verbouwen. Ik moet dus bouwmaterialen aanschaffen. Waar ga ik dat doen? Bij de partijen die mijn AI-assistent als bron heeft gebruikt om me van al die relevante informatie te voorzien. Dikke kans dat dat de bekende bouwmarkten in de regio Eindhoven zijn. Wil je met jouw bedrijf continu naar voren komen in dit soort AI-gegenereerde dashboards die jouw klanten in de nabije toekomst gaan gebruiken bij hun online zoektochten, dan zul je grote hoeveelheden oprecht waardevolle informatie op je website moeten hebben staan. En laat dát nou het werk van een tekstschrijver zijn. Conclusie: AI is een zegen voor tekstschrijvers Tekstschrijvers krijgen het drukker dan ooit. Elk bedrijf dat online actief is, heeft meer dan ooit behoefte aan waardevolle, kwalitatief hoogwaardige content. Niet meer alleen om op 1 te komen in Google, maar om in de toekomst überhaupt nog zichtbaar te zijn. Het gevolg van dit alles is drieledig: Het volume aan online content neemt exponentieel toe; Er ontstaat meer vraag naar contentmarketing ; De gemiddelde kwaliteit van content die online staat groeit. Het belang van een goede tekstschrijver is nog nooit zo cruciaal geweest. Thanks, ChatGPT!
Share by: